LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
HUR böcker bör läsas.
2014-12-28,12:40,
RE: HUR böcker bör läsas.
(2014-12-27,22:30)Fiskarn Skrev: Nice, bra trådstart!

Gick rätt nyligen på en föreläsning om att vara en "active reader" så jag är rätt bekant med tipsen. Tycker iaf du fått med det mesta, särskilt att markera + skriva i marginalerna, dessa ger väldigt mycket.

Vill även tillägga att det som skrivs i marginalerna kan vara allt från läsarens direkta reaktioner på innehållet, till frågor(om man inte förstår något/vill ta frågor steget längre för djupare analys etc.) samt bilder o modeller som t.ex. förenklar innehållet.

Utöver det bör man:
Läsa om, iaf att man känner att man tappat bort sig, ska vara fokus!
Jämföra samt se skillnader/likheter med annan liknande litteratur.

plus att tänka utanför boxen och att vara kritisk i läsningen..
Hittade en bild jag hade med en jämförelse mellan en vanliga läsare och en aktiv läsare.
[Image: R8BEqV.jpg]

btw. hur länge läser du i sträck?

Solida tips helt klart!

Helt olika, kan ha längre och längre läs-sessioner hela tiden, brukar dock föredra att kör kring 1 timma i taget och köra lite fler pass snarare än ett långt. Väldigt varierande dock, beror mycket på bok också. När jag flög från Kanazawa till Okinawa läste jag mer eller mindre 6-7 timmar i sträck med endast små pauser, incheckning, boarding etc.
The unexamined life is not worth living.
- Socrates

Meddelanden
RE: HUR böcker bör läsas. - av Fiskarn - 2014-12-27,22:30
RE: HUR böcker bör läsas. - av HardstyleJunkie - 2014-12-28,12:40

Möjligen relaterade ämnen...
Tråd: Skapare Svar: Visningar: Senaste inlägg:
  Sammanfattningar av böcker och annat game-relaterat material Fiskarn 0 1,391 2016-02-02,09:37
Senaste inlägg:: Fiskarn
  BRA böcker om det sociala livet, RSD-liknande saker.. MassRiot 24 14,117 2013-02-10,15:36
Senaste inlägg:: Entreprenören

Hoppa till:

Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}