LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Sociala mediers påverkan
2015-05-11,00:29,
RE: Sociala mediers påverkan
Hatar verkligen allt rörande sociala medier, tv, smartphones på grund av flera olika anledningar.

Det allra värsta är nog hur osociala många människor har blivit. Folk sitter med mobilen på fester, på krogen, bussen ja överallt. Det är läskigt hur de inte kan släppa telefonen några minuter/timmar. Har en polare som jag tog mobilen för under ett fiskepass förra månaden, tyckte han skulle njuta av att vara ute istället men icke... Han fick typ panik och blev helt stirrig. En rätt bra indikator på hur beroende många är av sina mobiler. I stort sätt samtliga jag umgås med drar fram mobilen under en film eller liknande. Det är sjukt. Mobilanvändandet tror jag är ett stort problem i skolan då elever inte fokuserar på själva lektionen. Vilken unge idag klarar sitta med matte en timme....? Universitetsstudenter klarar inte ens sitta på en föreläsning på 2 timmar utan att ta fram mobilen och facebooka, spela spel & liknande.

Jag brukar följa hjärnforskaren Katarina Gospic och hennes uttalanden.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20701716.ab
Angående multitasking:
"Blippande mobiler, öppna kontorslandskap och mejl som måste läsas.
Våra hjärnor kan inte hantera den moderna arbetsplatsen"..."Människor som sitter i störande miljöer har högre sjukskrivningstal och besöker oftare läkare och psykolog."

Tycker detta är intressant:

"Mobil som godis
Kanske är mobiltelefonen den största boven i dramat. En omskriven studie från 2013 visade att vi i snitt tittar på mobilskärmen 150 gånger per dag. Enligt Gospic fungerar mobilen som en godispåse.
– I telefonen finns belöningar. När det plingar till och vi tittar, då känner vi "wohoo – någon tycker om mig". När vi sedan lägger undan den vill vi ha bekräftelsen fler gånger. Det är då vi börjar ta upp och titta på den. Och det tar upp emot 25 minuter att återfå fokus efteråt, säger hon.
Och att ideligen tappa fokus är dåligt för vår prestation på arbetet.
– Själva grejen med att vara fokuserad är att stanna i det. Multitasking är en katastrof för hjärnan – även om man upplever att man är bra på det så är vi inte det. Vi presterar sämre när vi gör flera saker samtidigt."

Sedan verkar det som att vissa människor tror att facebookvärlden speglar den riktiga världen. Patetiskt, skiten är en fiktiv värld. Folk tror att de är populära bara för att de har mycket fb-vänner, likes etc. (Ok det kan betyda att personen är social och skön men det behöver inte vara så) Många är dessutom så sjukt bekräftelsekåta och letar likes i varje hörn. Det sjuka är att jag till och med får privatmeddelanden om att kolla bilder eller inlägg som jag bestämt ska gilla. Detta för att de vill höja sitt värde på nätet. Come on... Är det så viktigt att vara cool på fb eller liknande ja då har man brister i det riktiga livet. Känns som många lägger för mycket tid och energi på orelevant trams...

När jag ändå är inne på likes så har vi det tragiska att det påverkar tjejernas syn på dem själva. Fundera på alla kåta missfoster som boostar tjejers ego samt alla tjejkompisar som ljuger mer än vad samtliga medlemmar här knullar per år. "Du är så fin, het, snygg. "inte konstigt en halvdan 6:a tror hon är någon storslagen prinsessa. Deras verklighetsuppfattning blir ju helt skev. Och sedan när verkligheten kommer ikapp och inte ter sig som i den fiktiva världen så rasar deras värld ihop vilket leder till dåligt självförtroende, psykiska problem etc. Inte konstigt unga tjejer mår taskigt i dagens samhälle. Räcker ju att dra in på badoo en timme för att se hur sociala medier har påverkat dagens brudar.

Finns forskning på att ju mer vi använder facebook ju olyckligare är vi.

http://journals.plos.org/plosone/article...ne.0069841

Kross, E., Verduyn, P., Demiralp, E., Park, J., Lee, D., Lin, N., Shablack, H., Jonides, J. & Ybarra, O. (2013) Facebook Use Predicts Declines in Subjective Well-Being in Young Adults. PLoS ONE. 8(8). pp. 1-6.

Finns även forskning på att sociala medier hindrar oss att vara mer sociala och att nätverka IRL. Denna var dock inriktad på blyga människor (iofs de som mest behöver komma ut i verkliga världen)

http://www.researchgate.net/profile/Mia_...000000.pdf

Emily S. Orr, M.A., Mia Sisic, B.A., Craig Ross, M.A., Mary G. Simmering, M.A.,
Jaime M. Arseneault, M.A., and R. Robert Orr, Ph.D. (2009) The Influence of Shyness on the Use of Facebook in an Undergraduate Sample. Cyberpsychology & Behavior. 12(3). pp. 337-340.

______
För egen del har jag tagit bort facebook på mobilen, samtliga spel och diverse appar. Använder inte mobilen särskilt mycket mer än att lyssna på musik på gymmet, samtal samt sms. TV har jag ingen och datorn är en sleten bärbar datorn. Inga spel alls.

Nu sitter jag tyvärr vid datorn rätt mycket men sommartid sitter jag ungefär 1 gång i veckan vid datorn, kollar ingen tv och använder mobilen sparsamt.

och till sommarn blir det vildmarksliv en vecka utan någon som helst lyx eller mobiler. Big Grin

Meddelanden
Sociala mediers påverkan - av Parafras - 2015-05-10,19:09
RE: Sociala mediers påverkan - av Cogo - 2015-05-10,20:04
RE: Sociala mediers påverkan - av Parafras - 2015-05-10,20:16
RE: Sociala mediers påverkan - av Cogo - 2015-05-10,21:05
RE: Sociala mediers påverkan - av Rednales - 2015-05-10,21:31
RE: Sociala mediers påverkan - av Bruno - 2015-05-11,00:03
RE: Sociala mediers påverkan - av golvmopp - 2015-05-11,00:28
RE: Sociala mediers påverkan - av Fiskarn - 2015-05-11,00:29
RE: Sociala mediers påverkan - av Parafras - 2015-05-11,09:27
RE: Sociala mediers påverkan - av Fiskarn - 2015-05-11,22:13
RE: Sociala mediers påverkan - av Parafras - 2015-05-12,09:44
RE: Sociala mediers påverkan - av Fiskarn - 2015-05-17,11:17

Möjligen relaterade ämnen...
Tråd: Skapare Svar: Visningar: Senaste inlägg:
  Sociala kretsar medans man utvecklas tvbordet 12 7,540 2016-06-06,16:10
Senaste inlägg:: godsgift
  BRA böcker om det sociala livet, RSD-liknande saker.. MassRiot 24 15,139 2013-02-10,15:36
Senaste inlägg:: Entreprenören

Hoppa till:

Användare som tittar på tråden: 4 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}