LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Göra något riktigt fett för pengarna!
2012-11-24,20:15,
Inlägg: #1
Göra något riktigt fett för pengarna!
Tips på några riktigt roliga saker som man kan göra för en summa pengar på 100 000+ kr? Vad hade ni själva gjort?

PS. Kan väl passa på att nämna att jag går i skolan så jag kan inte resa hur som helst utan att ta studieuppehåll.
2012-11-24,21:15,
Inlägg: #2
Göra något riktigt fett för pengarna!
Om resa hade varit uteslutet så blir det nog någon form av investering i sig själv. Materiellt eller intellektuellt. Gått nån kurs i nåt jag vill lära mig. Jag hade köpt nya kite suring grejor. Köpt vildmarksgrejor. Köpt nån fin kniv (har knivfetisch). Köpt en motorcykel kanske.
Extreme Living
Never complain - never explain
2012-11-24,22:32,
Inlägg: #3
Göra något riktigt fett för pengarna!
Ragnarök Skrev:Om resa hade varit uteslutet så blir det nog någon form av investering i sig själv. Materiellt eller intellektuellt. Gått nån kurs i nåt jag vill lära mig. Jag hade köpt nya kite suring grejor. Köpt vildmarksgrejor. Köpt nån fin kniv (har knivfetisch). Köpt en motorcykel kanske.

Jodå, restips tas också gärna emot. Vart hade du rest själv?
2012-11-24,23:03,
Inlägg: #4
Göra något riktigt fett för pengarna!
Set Theory Skrev:Jodå, restips tas också gärna emot. Vart hade du rest själv?

Bila genom USA med husbil och några coola snubbar hade varit kung. Stanna på alla balla ställen, inte minst Las Vegas. Jag personligen är rätt svag för naturupplevelser så Nya Zeeland, Tasmanien och övriga Australien kan jag rekommendera.

Afrika har alltid varit lite av en dröm för mig, hört att östkusten från Tanzania och neråt ska vara otroligt vacker hela vägen.

Karibien, leva som en kung blad sprit, knark och brudar om du är into sånt. Ska själv till Sydamerika/centralAmerika snart.
Extreme Living
Never complain - never explain
2012-11-25,02:11,
Inlägg: #5
Göra något riktigt fett för pengarna!
Jag skulle lägga det på att gå på dom bästa restaurangerna som finns i Sverige och/eller på ställen som ligger inom kort flygavstånd. Gör det med någon vars sällskap du uppskattar och kan ha jävligt kul med.

Matupplevelser är the shit och behöver inte kosta skjortan heller och du kan dra ut din 100 000+ spend spree över typ ett års tid, lägga helgerna på att må som en kung. Klart underskattat att käka på ställen med Michelinstjärnor.

Känslan efter att ha ätit en sjurätters med mellanrätter som renar munnen på smak inför nästa vända... Alltså, munorgasm deluxe i tre timmar straight, gadd dämn boy, go for this!
2012-11-25,08:22,
Inlägg: #6
Göra något riktigt fett för pengarna!
JAG hade gjort en fet tatuering och sen rest för resten.
2012-11-25,16:15,
Inlägg: #7
Göra något riktigt fett för pengarna!
Gjort en fet tatutering, investerat i ett nytt stereosystem och en ny fet tv, sen sparat resten av cashen!
2012-11-25,16:20,
Inlägg: #8
Göra något riktigt fett för pengarna!
Jag hade inte satsat på materiella ting utan istället äventyr. Sen skulle det mycket väl vara att köpa en MC (som jag har hehe) vilket ger otrolig frihetskänsla.
Dykutrustning? eller bara prova på?
Hoppa fallskärm (i Thailand?) Big Grin
En resa, någonstans riktigt varmt eller någonstans med riktigt mycket snö.
2012-11-26,21:49,
Inlägg: #9
Göra något riktigt fett för pengarna!
Captain Mike Skrev:Jag hade inte satsat på materiella ting utan istället äventyr. Sen skulle det mycket väl vara att köpa en MC (som jag har hehe) vilket ger otrolig frihetskänsla.
Dykutrustning? eller bara prova på?
Hoppa fallskärm (i Thailand?) Big Grin
En resa, någonstans riktigt varmt eller någonstans med riktigt mycket snö.

Har tänkt lite nu och jag håller med dig helt. Kommer satsa (nästan) helt och hållet på upplevelser och äventyr.

Tackar alla för tipsen!
2012-11-27,09:58,
Inlägg: #10
Göra något riktigt fett för pengarna!
hade väntat tills jag kunnat rest iväg och backpackat svårt slagen upplevelse
2012-11-27,10:25,
Inlägg: #11
Göra något riktigt fett för pengarna!
TSM Skrev:hade väntat tills jag kunnat rest iväg och backpackat svårt slagen upplevelse

Vart skulle du backpacka och skulle du åka med sällskap eller själv?
2012-11-27,12:29,
Inlägg: #12
Göra något riktigt fett för pengarna!
jag skulel nog köra den numera "classic" route börja med thailand sedan malasyia en sväng och sedan australien.. Har du inte nån kompis som kan haka på. Våga köra iväg solo. Du komemr inte ha problem att täffa trevligt folk både svenskar och andra på vägen.
2012-12-12,08:38,
Inlägg: #13
Göra något riktigt fett för pengarna!
100.000 kr är en redigt go summa pengar. Först hade jag nog köpt en del möbler och prylar till lägenheten för runt 30.000 och sen använt resten till att starta ett företag som jag sen omvandlar till aktiebolag, säljer av 51% och sen behåller resten som passiv inkomsttagare. När sen pengarna trillar in varje månad utan att jag behöver lyfta ett finger beger jag mig ut i världen på diverse äventyr.
2012-12-12,22:37, (Detta inlägg ändrades senast: 2012-12-12,22:40 av {2} Ragnarök.)
Inlägg: #14
Göra något riktigt fett för pengarna!
Carolus Rex Skrev:100.000 kr är en redigt go summa pengar. Först hade jag nog köpt en del möbler och prylar till lägenheten för runt 30.000 och sen använt resten till att starta ett företag som jag sen omvandlar till aktiebolag, säljer av 51% och sen behåller resten som passiv inkomsttagare. När sen pengarna trillar in varje månad utan att jag behöver lyfta ett finger beger jag mig ut i världen på diverse äventyr.

Det är ju inte många som har den drömmen alls... inte så lätt som det låter (A) hehe, ifs så har de sänkt aktiekapitalet man måste sätta in till 50 000 så om du är sugen på att satsa och riskera allt, go for it. Är något jag skulle kunnat göra också som kul sidoprojekt.
Extreme Living
Never complain - never explain
2012-12-14,03:24,
Inlägg: #15
Göra något riktigt fett för pengarna!
Ragnarök Skrev:Det är ju inte många som har den drömmen alls... inte så lätt som det låter (A) hehe, ifs så har de sänkt aktiekapitalet man måste sätta in till 50 000 så om du är sugen på att satsa och riskera allt, go for it. Är något jag skulle kunnat göra också som kul sidoprojekt.

Nopes, nystartat aktiebolag måste ha aktiekapital på 500k. Fast om jag tolkade Carros svar rätt menade han att han skulle starta ett företag som, när det samlat på sig tillräckligt med tillgångar, får göra omvandlingen till aktiebolag. Borde gå kalas med rätt affärside men inte direkt ett safe bet.

OT: Känner mig jävligt tråkig när jag svarar detta men jag hade gått till en oberoende rådgivare och investerat en stor majoritet (MINST 80%) av det där i nån form av fonder/strukturerad produkt, skit som ger en ok avkastning utan att ha en för hög risk. Använt det som en kapitalbas iallafall, inte bränt det på resor. Alternativt om jag haft en bra affärside gjort som Carolus.
What other people think about you is none of your business

Call it anarchy or whatever you want to, theres times when you wanna be able to do whatever the fuck you want, and yknow, lifes short, so why shouldnt you?
2012-12-14,11:42,
Inlägg: #16
Göra något riktigt fett för pengarna!
Vettorazzi Skrev:Nopes, nystartat aktiebolag måste ha aktiekapital på 500k. Fast om jag tolkade Carros svar rätt menade han att han skulle starta ett företag som, när det samlat på sig tillräckligt med tillgångar, får göra omvandlingen till aktiebolag. Borde gå kalas med rätt affärside men inte direkt ett safe bet.

OT: Känner mig jävligt tråkig när jag svarar detta men jag hade gått till en oberoende rådgivare och investerat en stor majoritet (MINST 80%) av det där i nån form av fonder/strukturerad produkt, skit som ger en ok avkastning utan att ha en för hög risk. Använt det som en kapitalbas iallafall, inte bränt det på resor. Alternativt om jag haft en bra affärside gjort som Carolus.

500k? Då skulle väl ingen starta AB. För att få det börsnoterat bör du dock ha _minst_ det i kapital. 50k är minsta man behöver för ab.

TS: Hur mycket har du kvar av skolan? Kanske investera i någon fond? Där en del är ränta. När du sedan gått ut skolan, se världen!
2012-12-14,14:15,
Inlägg: #17
Göra något riktigt fett för pengarna!
pyssling Skrev:TS: Hur mycket har du kvar av skolan? Kanske investera i någon fond? Där en del är ränta. När du sedan gått ut skolan, se världen!

Jag har ca 3 år kvar om allting går som planerat. Jag vet inte varför, men jag har ingen skön känsla angående fonder. Jag kör mycket hellre på aktier i sådana fall.
2012-12-14,18:21,
Inlägg: #18
Göra något riktigt fett för pengarna!
Vettorazzi Skrev:Nopes, nystartat aktiebolag måste ha aktiekapital på 500k. Fast om jag tolkade Carros svar rätt menade han att han skulle starta ett företag som, när det samlat på sig tillräckligt med tillgångar, får göra omvandlingen till aktiebolag. Borde gå kalas med rätt affärside men inte direkt ett safe bet.

500k för publika aktiebolag ja, men det känns som ett ännu större projekt och framförallt tar det betydlit längre tid att etablera ett sådant hehe. 50 k för PRIVAT aktiebolag, vilket jag utgick från att han menade, vilket heller inte är lika jobbigt.
Extreme Living
Never complain - never explain
2012-12-14,18:25,
Inlägg: #19
Göra något riktigt fett för pengarna!
pyssling Skrev:500k? Då skulle väl ingen starta AB. För att få det börsnoterat bör du dock ha _minst_ det i kapital. 50k är minsta man behöver för ab.

TS: Hur mycket har du kvar av skolan? Kanske investera i någon fond? Där en del är ränta. När du sedan gått ut skolan, se världen!

Ragnarök Skrev:500k för publika aktiebolag ja, men det känns som ett ännu större projekt och framförallt tar det betydlit längre tid att etablera ett sådant hehe. 50 k för PRIVAT aktiebolag, vilket jag utgick från att han menade, vilket heller inte är lika jobbigt.

Jaha, ja, antar jag flummade ihop kravet för att starta privat aktiebolag med kravet för att börsnoteras där. My bad dawg(s).

Set Theory Skrev:Jag har ca 3 år kvar om allting går som planerat. Jag vet inte varför, men jag har ingen skön känsla angående fonder. Jag kör mycket hellre på aktier i sådana fall.

Aktier är mer riskabla (rent generellt). Som sagt, rådgivning finns att tillgå lite här och var, har du inte börjat spara kan det vara en god ide att gå den vägen. Har du ingen kompis som sysslar med investering osv?
What other people think about you is none of your business

Call it anarchy or whatever you want to, theres times when you wanna be able to do whatever the fuck you want, and yknow, lifes short, so why shouldnt you?
2012-12-14,19:23,
Inlägg: #20
Göra något riktigt fett för pengarna!
Skulle vara jävligt nice att: Resa runt, festa, ta en bartenderkurs, jobba utomlands (med en lön som du lever på, samtidigt som du ger dig det 'lilla extra' med dom stora pengarna), resa, köpa en muffinsmaskin, köpa en vattenskoter...

Men skulle vara smart att: Spara, lägga på utbildning, starta ett företag...


Möjligen relaterade ämnen...
Tråd: Skapare Svar: Visningar: Senaste inlägg:
  6 tips som tydligen ska göra dig attraktivare krokodilen 17 12,471 2015-07-25,18:59
Senaste inlägg:: Willson
  Vad jobbar/pluggar ni mer/till? Vad är era mål med det ni gör/ska göra? Nicki 20 12,282 2014-01-27,17:19
Senaste inlägg:: fisk
  Vad göra för att se äldre ut? GBG 12 5,502 2012-02-22,11:22
Senaste inlägg:: Sparris

Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}