LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Aktiehandel, WHOOP.
2012-10-24,22:20,
Inlägg: #21
Aktiehandel, WHOOP.
ZeroGame Skrev:New question for the skilled ones. Sitter här och funderar över day-trading. Vad bör tas i åtanke innan jag gör ett köp? Det jag mestadels läst om är TE (teknisk analys) Att kolla efter trender, motstånd, stöd och eventuella nyheter.

Vad kollar ni efter när ni daytradear?

Shoot!

Avslutstickern är det viktigaste imo aka tapereading, sedan bara charts med stöd, motstånd, trendkanaler. Inte massabös med laggande momentumindikatorer. less is more. sedan är det viktigt även om du tradar en specifik aktie att hålla koll på den övergipande markanden, omx, sp500, dax vilka tider det kommer stats osv, sånt kan knulla upp en position snabbt nu när algosarna styr handeln.
2012-10-24,22:52,
Inlägg: #22
Aktiehandel, WHOOP.
ZeroGame Skrev:New question for the skilled ones. Sitter här och funderar över day-trading. Vad bör tas i åtanke innan jag gör ett köp? Det jag mestadels läst om är TE (teknisk analys) Att kolla efter trender, motstånd, stöd och eventuella nyheter.

Vad kollar ni efter när ni daytradear?

Shoot!

Daytrading är ett väldigt effektivt sätt att bränna pengar på. Om du vill ha lite spänning i vardan likt lotter så är det fine. Vill du däremot tjäna pengar ska du hålla dig långt borta från det. För du är ju uppenbarligen en nybörjare.

Det bästa sättet att investera i aktier på är s.k value investing. Tips är att läsa bibeln i ämnet Benjamin Grahams Inteligent investor. Även känd som Warren Buffets mentor, och boken är Buffets absoluta favorit.

Om du inte orkar sätta dig in i enskilda företag är avgiftsfria indexfonder det bästa alternativet. T.ex. Avanza zero.
2012-10-24,23:00,
Inlägg: #23
Aktiehandel, WHOOP.
Casa Skrev:@Cogo

Inte för att vara respektlös men måste säga att jag inte alls håller med dig.

Det är ju rent idiotiskt i vinstbringade syfte satsa pengar på ett brett aktieindex där landet har låg tillväxt, då du inte får några som helst utdelningar. Jag ser direktavkastningen som en safety varje år då om aktien går ner får man ändå pengar vid utdelning.

Skulle jag vara tvungen att satsa i ett aktieindex skulle jag i så fall satsa i ett land som har, har haft och kommer ha stadig tillväxt.

Jag äger och har ägt aktier i större delen av mitt liv och jag är ingen expert, men med sunt förnuft, tålamod och läsning kan vem som helst tjäna pengar på aktier.

Köper du aktier idag i stabila företag med god framtid kan jag garantera dig att du gör en bra affär

Nej Cogo har helt rätt. Är man inte insatt så är aktieindex det absolut bästa sättet att investera på. Heck, även proffsen har ju svårt att slå index. Vad får dig att tro att DU själv kan göra det? Inte så spännande kanske, men vill man ha säkrast investering till högsta avkastning så är det det bästa.

Citat:Skulle jag vara tvungen att satsa i ett aktieindex skulle jag i så fall satsa i ett land som har, har haft och kommer ha stadig tillväxt.

Som Sverige då? Cogo pratade ju om OMX stockholm här, alltså inte nåt land med låg tillväxt. OMX stockholm korrelerar dessutom väldigt starkt till ledande världsindex, som tex S&P 500.

Som redan nämnts så får man även utdelning i aktieindexfonder.
2012-10-26,18:03,
Inlägg: #24
Aktiehandel, WHOOP.
slipstream Skrev:Avslutstickern är det viktigaste imo aka tapereading, sedan bara charts med stöd, motstånd, trendkanaler. Inte massabös med laggande momentumindikatorer. less is more. sedan är det viktigt även om du tradar en specifik aktie att hålla koll på den övergipande markanden, omx, sp500, dax vilka tider det kommer stats osv, sånt kan knulla upp en position snabbt nu när algosarna styr handeln.


Klockrent, finns en del att sätta sig in i!
Don't let today's weakness ruin tomorrows dream
2012-10-26,18:08,
Inlägg: #25
Aktiehandel, WHOOP.
Styx Skrev:Daytrading är ett väldigt effektivt sätt att bränna pengar på. Om du vill ha lite spänning i vardan likt lotter så är det fine. Vill du däremot tjäna pengar ska du hålla dig långt borta från det. För du är ju uppenbarligen en nybörjare.

Det bästa sättet att investera i aktier på är s.k value investing. Tips är att läsa bibeln i ämnet Benjamin Grahams Inteligent investor. Även känd som Warren Buffets mentor, och boken är Buffets absoluta favorit.

Om du inte orkar sätta dig in i enskilda företag är avgiftsfria indexfonder det bästa alternativet. T.ex. Avanza zero.

Säkert väldigt lätt att bränna pengar på om du inte kan. Men har inte direkt planer för det så tradear med ''låtsas pengar'' via shareville tills jag lärt mig mer.

Thanks, har fått tips om the intelligent investor förut. Ska ta och läsa den!
Don't let today's weakness ruin tomorrows dream
2013-02-09,03:50,
Inlägg: #26
Aktiehandel, WHOOP.
ZeroGame Skrev:New question for the skilled ones. Sitter här och funderar över day-trading. Vad bör tas i åtanke innan jag gör ett köp? Det jag mestadels läst om är TE (teknisk analys) Att kolla efter trender, motstånd, stöd och eventuella nyheter.

Vad kollar ni efter när ni daytradear?

Shoot!

Ska du daytrada får du först ha en del pengar på fickan, annars kommer courtagen äta upp din vinst. Du måste ha en större summa i rullning hela tiden för att det ska kunna bli nåt vettigt, eftersom du tradar med små kursändringar.

Mitt tips är att lära sig om optioner. Det är ett otroligt bra instrument som både kan öka/minska risk/avkastning beroende på hur man använder det.
2013-02-26,21:35, (Detta inlägg ändrades senast: 2013-02-26,21:44 av {2} el bueno.)
Inlägg: #27
Aktiehandel, WHOOP.
Commander Skrev:En av huvudreglerna är väl att inte placera allt på ett kort till att börja med.... ;-)

Om man inte är beredd att placera allt på ett kort betyder det att man inte tror tillräckligt på aktien d.v.s. inte gjort en tillräckligt grundlig analys.

Då bör man avstå helt.

Huvudregeln är att läsa på om en aktie så mycket att du skulle kunna beta din systers oskuld. När du är så säker och logiskt kan förklara det, då har du verkligen gjort en grundlig analys och är redo att investera.

Det är bara svenssons som har en "korg full av aktier", idiotiskt. De riktigt framgånsrika investerarna fokuserar istället på runt 5 tunga aktier de är snorpålästa om.
2013-02-27,01:03,
Inlägg: #28
Aktiehandel, WHOOP.
el bueno, bra punkter om att det är smart att vara påläst, men när du säger att om man inte är beredd att placera allt på ett kort så betyder det att man inte tror tillräckligt på aktien. Kan du förklara hur du menar då? För jag menar, du kan ju adrig vara 100% säker på en investering, that u can never be. Att sprida riskerna är för mig sunt förnuft. U may never know, VDn kanske får en hjärtattack eller whatevs, o aktien droppar i botten för att ingen tror att ersättaren kommer göra det lika bra.
2013-02-27,03:06, (Detta inlägg ändrades senast: 2013-02-27,15:47 av {2} el bueno.)
Inlägg: #29
Aktiehandel, WHOOP.
Alexander Skrev:el bueno, bra punkter om att det är smart att vara påläst, men när du säger att om man inte är beredd att placera allt på ett kort så betyder det att man inte tror tillräckligt på aktien. Kan du förklara hur du menar då? För jag menar, du kan ju adrig vara 100% säker på en investering, that u can never be. Att sprida riskerna är för mig sunt förnuft.

Warren Buffett sa en gång att investera i en aktie ska föregås av samma förberedelser, tro och övertygelse som att starta ett företag. När du startar ett företag gör du en marknadsplan, budget, försäljningsplan, kassaflödesanalys etc. Det är ingen entreprenör som får för sig att "starta flera företag samtidigt för att sprida riskerna." Nopp, i entreprenörens värld finns ingen risk, han är helt övertygad om att just sin affärsidé kommer revolutionera världen.

Citat:U may never know, VDn kanske får en hjärtattack eller whatevs, o aktien droppar i botten för att ingen tror att ersättaren kommer göra det lika bra.

Det finns två anledningar till att man lägger pengar i en aktie: 1. Hopp om kapitalvinster (gambling via teknisk analys) 2. Kalkylerad utdelning (riktig investering via fundamental analys)

Warren Buffet gör alltid fundamental analys med sikte att behålla tillgången i decennier. Han siktar inte på att investera i en aktie som skall ge honom kortsiktiga kapitalvinster genom plötsliga kursstegringar. Således struntar han i om VD brutit benet eller varit otrogen mot sin fru etc. Han har mindsetet att investera i ett välmående bolag med en god affärsidé som växer på sikt och ger honom kontinuerliga utdelningar år ut och år in. Detta är inget som påverkas av spontana händelser under dagen.
2013-02-27,16:13,
Inlägg: #30
Aktiehandel, WHOOP.
Bra svar nu förstår jag hur du menar. Thanks man Smile
2013-02-27,20:57,
Inlägg: #31
Aktiehandel, WHOOP.
Bara läsa Benjamin Grahams bok The Intelligent Investor om man vill in i huvudet på Warren Buffett, det var nämligen Buffetts mentor


Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}