LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Noob på att träna på gym
2013-03-21,18:57,
Inlägg: #1
Noob på att träna på gym
Hej mina vänner,

Jo, det är så att jag nyss skaffat gymkort på fitness 24/7. Tidigare har jag bara kört egna träningspass i form av militär fitness med armhävningar och skit samt jogging. Men på gym är jag rätt grön utöver den tid jag gymmade för ett par år sen och körde stronglifts 5x5 men jag gillade inte det programmet. Så, pojkar, jag behöver alltså någon form av program och schema att följa. Har ni några förslag?

Puss
"He who makes a beast of himself gets rid of the pain of being a man"
2013-03-21,19:00,
Inlägg: #2
Noob på att träna på gym
Vad har du för mål?
2013-03-21,19:43, (Detta inlägg ändrades senast: 2013-03-21,19:55 av {2} WALL-E.)
Inlägg: #3
Noob på att träna på gym
[Image: ryan-gosling-300.jpg]

[Image: jason-statham-body-01.jpg?w=702]

[Image: images?q=tbn:ANd9GcQwwtIq6SnbBEWmzDARY0D...pCDyxvuYLg]

Nåt sånt här
"He who makes a beast of himself gets rid of the pain of being a man"
2013-03-21,20:58,
Inlägg: #4
Noob på att träna på gym
HAHA din jevel, sluta jämför ryan fagling med jason alfaham!
[SIGPIC][/SIGPIC]
You can't snort a line of coke off a woman’s ass and not wonder about her hopes and dreams.
2013-03-21,20:59, (Detta inlägg ändrades senast: 2013-03-21,21:14 av {2} Whynot.)
Inlägg: #5
Noob på att träna på gym
Okej, jag kan börja med att säga att jag själv är noob och har mindre än ett års träningserfarenhet. Det här är dock ett ämne jag har researchat MYCKET.

Konsensus från folk som har koll är att satsa på tunga helkroppsövningar - dvs knäböj, marklyft, bänkpress, rodd och press. Det är bara logiskt att du kommer att gaina mer om du kör knäböj 3 ggr i veckan jämfört med knäböj 1 gång och isoleringsövningar resten.

Ang 3x8 vs 5x5: Vid 8 reps kör du på ca 75% och gör totalt 24 reps. Vid 5x5 så kör du på ca 80% av ditt max och gör totalt 25 reps. Vad tror du att man ökar mest av?

Jag kör själv på detta program. Jag har svårt att tänka mig att du hittar ett mer effektivt noobprogram. Men gillar du inte Stronglifts så är du kanske inte superförtjust i detta. Det är fett mycket roligare, men det bygger på Stronglifts. Varför gillar du inte Stronglifts? Jag började med det och fick riktigt bra resultat.

Ett annat alternativ som nämns mycket är fyra dagars upp-ned-splitar, typ: http://www.jcdfitness.com/wp-content/dow...ne_FAQ.pdf Dock så förstår jag inte grejen med det då man förmodligen borde öka mer genom att köra hela kroppen tre ggr i veckan.

Ytterligare ett populärt alternativ: http://forum.bodybuilding.com/showthread...843&page=1
2013-03-22,14:18,
Inlägg: #6
Noob på att träna på gym
@whynot

you logic is flawed.

Om det är antalet reps x procent av 1RM som räknas. Varför stanna vid 5 set? Varför inte köra 100 set gånger 1 rep på ditt max? Då får du ju 100 gånger 100%. Det är bra mycket mer än dina ynka 25 x 80 %Wink Varför lägger du in vilodagar?

Imo: Man vill trigga muskelns tillväxt, all träning utöver detta förlänger bara återhämtningstiden.
2013-03-22,16:25,
Inlägg: #7
Noob på att träna på gym
Citat:Varför lägger du in vilodagar?

För det är på vilodagarna musklerna växer =)
2013-03-22,18:23,
Inlägg: #8
Noob på att träna på gym
Madrock Skrev:För det är på vilodagarna musklerna växer =)

Det är ju därför du kör olika muskelgrupper hela tiden så en grupp alltid få vila medan en annan som är redan utvilad då får köra på igen! ;D
2013-03-22,18:51,
Inlägg: #9
Noob på att träna på gym
AplAy Skrev:Det är ju därför du kör olika muskelgrupper hela tiden så en grupp alltid få vila medan en annan som är redan utvilad då får köra på igen! ;D

Ändå bra för kroppen att vila helt från träning någon dag =)
2013-03-22,20:53,
Inlägg: #10
Noob på att träna på gym
Arlin Skrev:@whynot

you logic is flawed.

Om det är antalet reps x procent av 1RM som räknas. Varför stanna vid 5 set? Varför inte köra 100 set gånger 1 rep på ditt max? Då får du ju 100 gånger 100%. Det är bra mycket mer än dina ynka 25 x 80 %Wink Varför lägger du in vilodagar?

Imo: Man vill trigga muskelns tillväxt, all träning utöver detta förlänger bara återhämtningstiden.

Jag har inte påstått att logiken är generell och går att applicera utanför detta specifika resonemang. Men 5x5-program har funnits sedan 60-talet och en drogfri noob klarar bevisligen av belastningen utan några som helst problem.

Om jag ska generalisera din logik: Du stimulerar tillväxt med två reps på 50% av max också. Varför slösar alla så jävla mycket tid och gör flera sett då? Uppenbarligen för att du kan stimulera olika mycket tillväxt.
2013-03-22,20:55,
Inlägg: #11
Noob på att träna på gym
Madrock Skrev:Ändå bra för kroppen att vila helt från träning någon dag =)

Yeah, det är bara slöseri med tid och kontraproduktivt att träna mer än fyra dagar i veckan om man vill ha optimala resultat och är drogfri.
2013-03-22,22:41,
Inlägg: #12
Noob på att träna på gym
Evilvalle Skrev:HAHA din jevel, sluta jämför ryan fagling med jason alfaham!

Hahaha, det blev lite som att jag letade upp en bild på Ryan först och sen tänkte jag "näääää" så hittade jag Jason och bögvarulven också men Ryan fick vara kvar.
"He who makes a beast of himself gets rid of the pain of being a man"
2013-03-22,22:44,
Inlägg: #13
Noob på att träna på gym
Whynot Skrev:Okej, jag kan börja med att säga att jag själv är noob och har mindre än ett års träningserfarenhet. Det här är dock ett ämne jag har researchat MYCKET.

Konsensus från folk som har koll är att satsa på tunga helkroppsövningar - dvs knäböj, marklyft, bänkpress, rodd och press. Det är bara logiskt att du kommer att gaina mer om du kör knäböj 3 ggr i veckan jämfört med knäböj 1 gång och isoleringsövningar resten.

Ang 3x8 vs 5x5: Vid 8 reps kör du på ca 75% och gör totalt 24 reps. Vid 5x5 så kör du på ca 80% av ditt max och gör totalt 25 reps. Vad tror du att man ökar mest av?

Jag kör själv på detta program. Jag har svårt att tänka mig att du hittar ett mer effektivt noobprogram. Men gillar du inte Stronglifts så är du kanske inte superförtjust i detta. Det är fett mycket roligare, men det bygger på Stronglifts. Varför gillar du inte Stronglifts? Jag började med det och fick riktigt bra resultat.

Ett annat alternativ som nämns mycket är fyra dagars upp-ned-splitar, typ: http://www.jcdfitness.com/wp-content/dow...ne_FAQ.pdf Dock så förstår jag inte grejen med det då man förmodligen borde öka mer genom att köra hela kroppen tre ggr i veckan.

Ytterligare ett populärt alternativ: http://forum.bodybuilding.com/showthread...843&page=1

Jag tyckte stronglifts blev drygt och tråkigt i längden och jag tyckte mig inte få resultat men det kan ju såklart ha andra orsaker. Jag ska kolla på det du kör iaf.

Fler förslag, folk?
"He who makes a beast of himself gets rid of the pain of being a man"
2013-03-23,14:49,
Inlägg: #14
Noob på att träna på gym
Whynot Skrev:Yeah, det är bara slöseri med tid och kontraproduktivt att träna mer än fyra dagar i veckan om man vill ha optimala resultat och är drogfri.

Håller jag inte riktigt med om. Jag känner att du har läst mycket på Stronglifts hemsida och han säger att det är så. Men jag håller inte med, folk är rädda för överträning men det krävs en del för att komma dit. Det som är viktigt att tänka på är att man inte kötta biceps varje dag för det är verkligen kontraproduktivt eftersom muskeln inte får chans att återhämta sig.

Men att träna 5-6 dagar i veckan (som jag gör) tycker jag inte alls är kontraproduktivt, tycker det ger mer än 3 gånger i veckan. Det gäller att hitta det som passar än själv, sen vad någon annan säger spelar inte så stor roll, så länge det funkar för dig å du mår bra! =)
2013-03-23,21:28, (Detta inlägg ändrades senast: 2013-03-23,22:22 av {2} Ragnarök.)
Inlägg: #15
Noob på att träna på gym
Träningscommunityt börjar bli så skadat, alla pratar om vad som är optimalt hit o dit medan de de glömmer inte nämner de mest vitala delarna, träna hårt och ät bra. Samt hitta en träningsform som man tycker är KUL eller givande, annars kommer det inte hålla i längden.

Man behöver inte ha det mest optimala upplägget, om man tränar regelbundet och äter bra kommer man få bra resultat oavsett. Och det är tusen gånger viktigare att äta rätt (varför ser man väldigt sällan diskussioner här om mat?) än att ha det mest optimala upplägget (som inte finns).
Extreme Living
Never complain - never explain
2013-03-24,00:00,
Inlägg: #16
Noob på att träna på gym
Ragnarök Skrev:Träningscommunityt börjar bli så skadat, alla pratar om vad som är optimalt hit o dit medan de de glömmer inte nämner de mest vitala delarna, träna hårt och ät bra. Samt hitta en träningsform som man tycker är KUL eller givande, annars kommer det inte hålla i längden.

Man behöver inte ha det mest optimala upplägget, om man tränar regelbundet och äter bra kommer man få bra resultat oavsett. Och det är tusen gånger viktigare att äta rätt (varför ser man väldigt sällan diskussioner här om mat?) än att ha det mest optimala upplägget (som inte finns).

+1, speciellt det fetstilta.
Life is a game.
2013-03-24,08:57,
Inlägg: #17
Noob på att träna på gym
Bubblan Skrev:+1, speciellt det fetstilta.

Håller med! Det är då resultaten kommer Smile
2013-03-24,15:56,
Inlägg: #18
Noob på att träna på gym
Ragnarök Skrev:Träningscommunityt börjar bli så skadat, alla pratar om vad som är optimalt hit o dit medan de de glömmer inte nämner de mest vitala delarna, träna hårt och ät bra. Samt hitta en träningsform som man tycker är KUL eller givande, annars kommer det inte hålla i längden.

Man behöver inte ha det mest optimala upplägget, om man tränar regelbundet och äter bra kommer man få bra resultat oavsett. Och det är tusen gånger viktigare att äta rätt (varför ser man väldigt sällan diskussioner här om mat?) än att ha det mest optimala upplägget (som inte finns).
Word.

Personligen så har det som funakt bäst för mig, varit när jag varit som mest entusiastisk i träningen. Dvs när jag verkligen älskar det. Tycker du inte om träningen, kmr du göra dåligt ifrån dig, både på gymmet och i kosten.


Möjligen relaterade ämnen...
Tråd: Skapare Svar: Visningar: Senaste inlägg:
  Börja träna kampsport vresig 17 8,054 2016-04-14,20:10
Senaste inlägg:: saffran
Video Hur gör ni för att börja träna och vad motiverar er att fortsätta träna? Mindful 7 4,385 2014-05-13,19:05
Senaste inlägg:: Mindful
  Träna hjärnan med Lumosity slyngel 1 1,033 2013-08-05,20:18
Senaste inlägg:: slyngel
  Hur orkar ni träna och festa!? Rednales 22 9,609 2013-08-05,20:18
Senaste inlägg:: Willson
  Anledning till att träna!!!!!!!!!!! Evilvalle 19 9,440 2012-10-26,21:55
Senaste inlägg:: russel
  ÖKA TESTO >>> TRÄNA BEN FFS!! russel 15 6,574 2012-03-23,01:02
Senaste inlägg:: russel

Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}