LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Betalisering och allmänt chode - hur vända?
2013-04-25,00:12,
Inlägg: #1
Betalisering och allmänt chode - hur vända?
Hallå alla Casanovor!

Har varit lite smått inaktiv senaste tiden. Har inte skaffat tjej men har träffat en lite mer än jag träffat andra och det är en tjej jag verkligen gillar.

Till saken hör att jag känner att jag börjar bli totalt betaliserad och chodea ur vilket jag är rädd kommer skrämma iväg henne om jag inte får till en förändring NU! Trivs inte med att vara chode heller.

I början av vår resa var hon klaaaaaart mer investerad än mig och jag tog inte så seriöst på saker och ting men i takt med att jag börjar gilla henne mer och mer känner jag att jag börjar bli den som investerar mer.

Jag har alltid varit konflikträdd eller skrajj för att folk ska vara sura/inte gilla mig. Ställer ofta frågor som "är det lugnt" "är du sur på mig" osv när jag känner att allt inte står rätt till. Vill liksom alltid veta.

Jag vet att det är ett sjukt chodigt beteende och att jag inte ska agera så men hur ska jag göra för att förändra detta och bli alfa igen i vår "relation"?
2013-04-25,00:35, (Detta inlägg ändrades senast: 2013-04-25,00:40 av {2} TobiasK.)
Inlägg: #2
Betalisering och allmänt chode - hur vända?
Commander Skrev:Hallå alla Casanovor!

Har varit lite smått inaktiv senaste tiden. Har inte skaffat tjej men har träffat en lite mer än jag träffat andra och det är en tjej jag verkligen gillar.

Till saken hör att jag känner att jag börjar bli totalt betaliserad och chodea ur vilket jag är rädd kommer skrämma iväg henne om jag inte får till en förändring NU! Trivs inte med att vara chode heller.

I början av vår resa var hon klaaaaaart mer investerad än mig och jag tog inte så seriöst på saker och ting men i takt med att jag börjar gilla henne mer och mer känner jag att jag börjar bli den som investerar mer.

Jag har alltid varit konflikträdd eller skrajj för att folk ska vara sura/inte gilla mig. Ställer ofta frågor som "är det lugnt" "är du sur på mig" osv när jag känner att allt inte står rätt till. Vill liksom alltid veta.

Jag vet att det är ett sjukt chodigt beteende och att jag inte ska agera så men hur ska jag göra för att förändra detta och bli alfa igen i vår "relation"?

Jag var i precis samma situation för 2 månader sedan. Med "flickvännen", lyckades lösa de bra & nu är hon mycket mera investerad än vad jag är. Hon har gått från "Vi borde nog bara vara vänner" till att säga att hon älskar mig, hur mycket hon saknar mig när jag inte är där & hur bra sex det är. Skickat massa nakenbilder o dylikt.

Mitt tips är att få henne att sakna & behöva dig mera än vad du behöver henne. Även fast de är svårt så backa ett steg, låt henne ta mera kontakt än vad du gör. Svansa inte efter om hon blir sur utan stå på dig om du tycker att du har rätt . Flickor behöver en man som inte rubbas av deras känslomässiga haveri. Valle skrev en rätt bra grej "Se dig som ett träd & flickorna bara som små vindpustar som försöker rubba dig" eller något liknande.

DU är den viktigaste personen i eran relation, fortsätt med dina egna intressen. Hon är mer än välkommen men hon ska inte bli ditt största intresse.

Ta o läs "The way of the superior man" av David deida. Många "aha"upplevelser för mig där.

*Edit, bachelor. Hört frasen "The one who loves the least controll the relationship?"
find it, fuck it, forget it.
2013-04-25,00:39, (Detta inlägg ändrades senast: 2013-04-25,00:41 av {2} bachelor.)
Inlägg: #3
Betalisering och allmänt chode - hur vända?
Känner igen mig i detta och stör mig som fan på det. Jag kan vara hyfsat dominant och alfa i inledningen av en relation, men tappar efter hand greppet. Tror det hänger ihop med att man blir "kär" FÖR enkelt p.g.a taskig självkänsla och därmed söker bekräftelse i större grad än en som har god självkänsla (en med starka standards, stark inner self etc).

Det finns ju inom psykologin något som kallas för anknytningsmönster: http://www.psykologiguiden.se/www/pages/...Anknytning

Jag har väl själv satt mig i facket otrygg-ambivalent. Vette fan hur man jobbar sig ur detta, men första steget torde vara att konstatera vilken typ man är. Hoppas på fortsatt respons i frågan...
2013-04-25,04:00,
Inlägg: #4
Betalisering och allmänt chode - hur vända?
Har du nåt "life purpose"? nåt som är det viktigaste i ditt liv?
Extreme Living
Never complain - never explain
2013-04-25,09:39,
Inlägg: #5
Betalisering och allmänt chode - hur vända?
TobiasK Skrev:*Edit, bachelor. Hört frasen "The one who loves the least controll the relationship?"

Mmm, det där lär ju vara en sanning.
2013-04-25,13:13,
Inlägg: #6
Betalisering och allmänt chode - hur vända?
Det här är intressant. Jag har själv ett rätt fett kontrollbehov och är extremt nyfiken. Jag vill veta allt. Uppenbarligen är detta ett jävligt patetiskt beteende. Jag löser det genom att andas, lugna ned mig, backa ett steg och betrakta mig själv och mina känslor innan jag agerar. På så sätt kan jag känna varifrån mina impulser kommer ifrån.

T ex om jag får ett sms som jag märker att jag reagerar på, så svarar jag aldrig medan jag är i det känslotillståndet som smset satt mig utan backar och betraktar mig själv och försöker förstå vilka känslor som uppstår och vad som händer med mig. Genom att betrakta känslorna och inte låta de kontrollera mig får jag kontrollen över situationen och kan kontrollera mitt beteende och låta beteendet komma från MIG, inte svaga känslor.

Efter ett tag blir det mer och mer naturligt att ignorera de kontrollerande impulserna. Så istället för att reagera mot henne och fråga "Är du sur?" så är du grundad i dig själv och betraktar vad hennes beteende gör med dig och inser till slut att vad hon gör har inget med dig att göra. Det handlar om att acceptera henne som hon är och inte låta det påverka dig.

Fuck. Det här blev flummigt. Det snabbaste sättet att uppnå det här med dig själv är troligtvis meditation. Psykedeliska droger har hjälpt mig en del med detta också, men det passar knappast alla.
2013-04-25,14:58,
Inlägg: #7
Betalisering och allmänt chode - hur vända?
TobiasK Skrev:Jag var i precis samma situation för 2 månader sedan. Med "flickvännen", lyckades lösa de bra & nu är hon mycket mera investerad än vad jag är. Hon har gått från "Vi borde nog bara vara vänner" till att säga att hon älskar mig, hur mycket hon saknar mig när jag inte är där & hur bra sex det är. Skickat massa nakenbilder o dylikt.

Mitt tips är att få henne att sakna & behöva dig mera än vad du behöver henne. Även fast de är svårt så backa ett steg, låt henne ta mera kontakt än vad du gör. Svansa inte efter om hon blir sur utan stå på dig om du tycker att du har rätt . Flickor behöver en man som inte rubbas av deras känslomässiga haveri. Valle skrev en rätt bra grej "Se dig som ett träd & flickorna bara som små vindpustar som försöker rubba dig" eller något liknande.

DU är den viktigaste personen i eran relation, fortsätt med dina egna intressen. Hon är mer än välkommen men hon ska inte bli ditt största intresse.

Ta o läs "The way of the superior man" av David deida. Många "aha"upplevelser för mig där.

*Edit, bachelor. Hört frasen "The one who loves the least controll the relationship?"
Den där boken vill jag läsa, hört så jävla mkt gott om den nu. Finns den o tanka ngnstans i ebok ? Fanns ej på TPB.
2013-04-25,17:18,
Inlägg: #8
Betalisering och allmänt chode - hur vända?
Whynot Skrev:Fuck. Det här blev flummigt. Det snabbaste sättet att uppnå det här med dig själv är troligtvis meditation. Psykedeliska droger har hjälpt mig en del med detta också, men det passar knappast alla.

Absolut inte flummigt. Tycker du sätter det med ditt resonemang. Jag försöker tänka precis så här och ofta lyckas det, men ibland ger man sig hän för de där känslorna och (över)reagerar. Hade ju varit så jävla mycket softare att bara få "glida med" och inte behöva bry sig så jävligt. Och på köpet bli mer attraktiv...
2013-04-25,20:56,
Inlägg: #9
Betalisering och allmänt chode - hur vända?
Nystart Skrev:Den där boken vill jag läsa, hört så jävla mkt gott om den nu. Finns den o tanka ngnstans i ebok ? Fanns ej på TPB.

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&e...ODbDiDkC1Q

världens länk men leder direkt till pdf-fil som nån lagt upp, denna bok är en gammal goding från 20-talet! ^^,
2013-04-25,22:05,
Inlägg: #10
Betalisering och allmänt chode - hur vända?
[quote=AplAy]http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&e...ODbDiDkC1Q

världens länk men leder direkt till pdf-fil som nån lagt upp, denna bok är en gammal goding från 20-talet! ^^,[/QUOTE]

Ha? Vad babblar du om? David deida är född 1958 så tvivlar starkt på att boken är "en gammal goding från 20-talet! ^^"
find it, fuck it, forget it.
2013-04-25,22:55,
Inlägg: #11
Betalisering och allmänt chode - hur vända?
Det är ju ett litet varningstecken när du känner så och ni ens är ihop än.

Men som du själv känner, du är rädd att förlora henne, du känner dig som en chode.

Mitt tips är att bara sluta vara det. Du vet redan problemet, det enda du behöver göra är att gå tillbaka till det tillståndet du hade ibörjan när ni sågs. Du måste vara medveten om att du kan förlora henne, och även om det kommer suga ett tag så överlever du. Det finns ju tusentals fler tjejer som du kan langa om du vill.

Så:
*inse att det finns fler tjejer där ute och hon ska va jävligt tacksam att hon får spendera tid med dig.
*hör av dig mindre än henne (även om det leder till att ni slutar ses). Ta inte detta så bokstavligt nu så du tar bort hennes nummer, men du fattar hoppas jag.
* låt inte henne bli centrum i ditt liv, prioritetslistan borde vara 1. Jobb, 2. Träning, 3. Kompisar, 4. Brudar.

Börjar du tänka såhär så kommer du inse att även om hon är en riktigt Nice tjej, så skulle det inte va några större problem om hon slutade höra av sig..
Life is a game.
2013-04-27,18:57,
Inlägg: #12
Betalisering och allmänt chode - hur vända?
Tobias, tack för tipset. Skriver ut boken i skrivande stund. Tror den i kombo med Alex´s Who are you kan vara riktigt bra.
I övrigt, tror mitt purpose har fått ge vika lite då jag prioriterat annat för att få denna relation att fungera. Har tagit ett steg tillbaka och försöker fundera på mitt liv och vad jag vill och inse att jag inte ska vara rädd för att hon kanske "will walk away" - hon ska vara ett komplement till mitt annars grymma liv eller vad man ska säga, varken mer eller mindre.

Lovar jag ska följa upp detta, måste bara fundera lite själv på vad jag vill och hur jag ska uppnå det jag vill med allt vad gäller jobb/karriär och livet i övrigt med vänner och eventuella flickvänner.

Notering som jag kan säga redan nu vilket är något jag måste jobba på: BE INTE OM URSÄKT HELA JÄVLA TIDEN - alla kan inte gilla mig. Ber jag dessutom om ursäkt och säger det var dumt av mig eller jag gjorde fel kommer folk även tappa respekten för mig. smack in my face - self realization lol!

Peace
2013-04-27,19:32,
Inlägg: #13
Betalisering och allmänt chode - hur vända?
Commander Skrev:Notering som jag kan säga redan nu vilket är något jag måste jobba på: BE INTE OM URSÄKT HELA JÄVLA TIDEN - alla kan inte gilla mig. Ber jag dessutom om ursäkt och säger det var dumt av mig eller jag gjorde fel kommer folk även tappa respekten för mig. smack in my face - self realization lol!

Peace

Tycker jag i och försig inte. Har du gjort fel borde du man up och kunna säga det. Sen om du inte tycker att du gjort fel ska du givetvis inte stå vid skampålen men att alltid köra ett race och "knuffa" folk ur vägen får verkligen inte folk att ta dig seriöst. Du kanske får någon sorts respekt men den är inte nåt att hänga i granen.
Life is a game.
2013-04-27,21:35,
Inlägg: #14
Betalisering och allmänt chode - hur vända?
asså det här med betalisering minns jag när jag läste det ur Practical Female Psychology for the practical man, och jag blev rätt jävla illamående efteråt. för där står det:

"Stages of Female Manipulation
A woman's attempt to own you mentally will follow certain
incremental stages, which predictably occur with mathematical
precision. We will now discuss each of the following stages in
detail:
• Testing the Male
• Seeking Communication
• Putting him to Work
• Evolutionary Selfishness
• Self-Determination

Depending on the woman's self-esteem, there are big differences
in the way these stages will play themselves out. If a
woman has high self-esteem (HSE), she will test you and manipulate
you in a totally different way than a woman who has
low self-esteem (LSE).

Testing the Male
"Let me be a little bitch to him." A woman knows on the instinctual
level - and also on the rational level - that a man can impregnate a
large number of women without too many consequences.

In our modem age of mandatory child support,
this is not always true in practical terms, but biologically it remains
the case that the female has a much higher risk and burden
when it comes to pregnancy than the man does.
A woman also knows that a weak male will not be able to protect
her or her children in any way. Imagine as a man how
your thoughts about survival would be different if every time
you made love to a woman you faced the possibility of carrying
a baby in your belly for the next nine months, followed by
the primary responsibility of taking care of the baby for many
years to come. Imagine how you would feel if you knew that
your partner could leave you at any time and impregnate other
women and/or leave for war or for hunting. Get the picture?
You would become much more selective in your choices of who
to mate with.

From this biological reality stems the deep need that a woman
has to test the male for his physical and leadership qualities. In
our modem society, the need to test for physical qualities and
financial stability has become less important than the need for
qualities such as leadership, intellectual capacity, and strength
of personality; but that would be quickly reversed in the case
of war.

One thing is for sure: a woman in this stage will test the male
for his skill of being a hunter. This will happen whether you
are skilled in hunting animals in the grassy field or company
shares in the business field; you can be sure that at the first
stage of manipulation a woman will test you.

A woman will always test a male who she is sexually attracted
to. For a psychologically healthy woman, survival and sexual
desire must always harmonize with each other. A woman who
tests men only for survival benefits - such as a man's ability to
provide - is denying her sexuality. A woman who tests men
only for their sexual appeal, is either planning to live her life
without men, or is being self-destructive.

Seeking Communication
"Open up to me, please."
Once a woman has tested the male, and is relatively sure that
he is strong enough to serve her purposes, her concern begins
to revolve around making the man serve her exclusively. Many
men who are relatively strong and pass the tests of the first
stage, fail to understand the meaning of this second stage. This
stage is extremely difficult for the average man to detect. It is
instinctually and often unconsciously masked by the woman
as a purely innocent attempt to "communicate" with the male.
It is a feature of the feminine psyche to appreciate communication
above all else, but from an evolutionary point of view
what the female of our species is really doing at this stage is using
language to befuddle her partner, which will hopefully cause
him to serve her and her purposes.

This stage is extremely important to the success or failure of
couple relationships. Couple therapy fails so frequently because
it tends to disregard the real, evolutionary meaning of
this stage. A very common pitfall for couples is when the woman
starts to feel that the man is displaying an inability or unwillingness
to "communicate properly" with the woman. Modern
couples therapy almost invariably places the blame for this
supposed lack of communication squarely on the man's shoulders.
In the first stage, the woman has screened out the weaker males;
the man was specifically chosen by the woman for a relationship.
In this second stage, the woman acts as if she is seeking
deeper communication with the man. A strong man will start
to sense that an attempt is being made to weaken him, and he
will then usually react with certain predictable behavior patterns.
He may get angry or he may withdraw. Arguments that
seem to the man to be based on nothing logical at all will often
occur at this stage.

Putting Him to Work
"Honey, please take out the trash and wash the cat, and please
hurry!" When and if a man opens himself emotionally up to a
woman - in the sense of what we discussed in the preceding
subsection - from that point onwards the woman effectively
owns the frame of the relationship. Now, the active destruction
of attraction can begin in earnest, as she starts her attempts to
take over aspects of the man's life which directly affect his material
interests. For example, purchase decisions can now be
made "jointly" which, in the cool light of rational analysis, really
are the result of the woman's manipulation attempts and
the man's desire to maintain some semblance of peace in the
household.

Female Evolutionary Selfishness

"I am never satisfied no matter what you do or how hard you
try." This stage begins once the woman has succeeded in having
her formerly-strong male open up to her emotionally. In
this stage, any communication with her male partner is only
for the purpose of deriving something useful for her and her
children. At this stage she will exhibit a total disregard for the
man's psychological and material interests. The man will be
put under the power of a strong and constant psychological
double bind, along the lines of:

"If you don't open up to me I am not satisfied. You don't communicate
with me."

simultaneous with

"As soon as you open up to me I will use the information you
provide in a totally selfish way for my own needs."
Either way, the end result for the male is usually guilt, shame,
or confusion, finally giving way to resentment and anger. Assuming
he takes her seriously - and most men do - he will
get caught into an ongoing psychological mechanism, which
will make him weaker and weaker, with terribly-negative results
for her sexual attraction towards him. At this stage, he is
no longer the strong llldh~ she admired at the beginning.

Female Self-Determination
"1 am full grown, independent woman now." Of course, the
female in the relationship never was a "little girl."
In the selfdetermination stage, however, another double bind - even
more powerful than the preceding - will be thrown at the
male. Once he starts to seek out the emotional communication
that she had been asking for all along, she will begin to express
sentiments such as she is feeling oppressed, or that the man is
boring, or that he is too nice, or that he doesn't understand her,
and so on. Again, the usual effect of such feminine expressions
on the man is bewilderment, shame and guilt.

If at this point the man decides that he does not care at all
about what she says or does, she will assert that "he is not a
loving husband/boyfriend" or "I cannot live with him because
he does not understand me," or "I do not feel anything for him
anymore," or "sex without communication is a tum off"; once
again inducing some very negative feelings within the man.
In the Self-Determination Stage, the female expresses her resentment
and dissatisfaction with the relationship. This happens
virtually without exception in the case of male partners
who have become progressively psychologically weaker with
time.

Men who are able to pass through these stages without a corresponding
decrease in their women's sexual attraction towards
them are exceptionally-strong men. These men avoid becoming
psychologically weaker through the process. We believe
that such men are more the exception than the norm. It is much
better for nature to first create attraction between a male and a
female and soon after have it decrease. That helps to ensure
both a safe upbringing of the offspring as well as more sexual
interactions with other sexual partners, which in tum results in
more offspring and a wider spreading of genetic materials.

This is not much different from what happens with many animal
species, including species where the female kills the male
after copulation. In the case of humans, this "killing" happens
on the psychological level. The killing of human males by their

female partners is largely symbolic, but we must also take into
account those men who take this process so seriously that they
start to destroy their health through the abuse of alcohol or
drugs, or start to abuse their partners, or even murder their
partners or commit suicide.
In other words, permanently-monogamous sexual relationships
are not necessarily natural. They are partly a modern, social
construct. Or, put another way, they are a social construct, the
evolutionary purpose of which lasts for as long as Nature considers
it useful.

Manipulation End-Game
In traditional, male-dominated societies, if the female cannot
leave the relationship when her attraction evaporates through
the process discussed above, the end result is often clinical depression
and/or cheating. Clinical depression occurs when her
sexual attraction for her mate decreases or dies out completely,
and she is prevented from having sex with other males by social
restraint. The woman in this case has to face a practically
impossible conflict between her emotions, which demand sexual
satisfaction, and her societally-restrained behavior, which
prohibits sexual satisfaction.

In modern, politically-correct societies, a common end result
of the manipulation process is the woman ending the relationship,
or acting in such a way that the man has no other choice
but to end the relationship. Infidelity is very likely to happen
in either case.

Psychological counseling and family therapy usually fail to help
couples in this situation because they start from the shaky assumption
that exclusive committed relationships are always
"healthy" and that having sex with different partners is "sick."
They also fail miserably in detecting the slow and dangerous
psychological process whereby the mind of the male is confronted
with schizophrenic double messages from the female,
which would be considered to fit the clinical definition of Bor-
derline Personality Disorder by most experienced clinicians on
the planet.

Usually what happens in therapy and psychological counseling
in the western world is that the male is made to be the
scapegoat of a process which has been actively maintained by
the female. There are some professionals who understand this
process better than most, but they often do not have the courage
to speak out about it. On a meta-level, what is happening with
this social process is simply another evolutionary mechanism,
one which allows for more pregnancies and for the upbringing
of children in the most viable way possible.

There is certainly a strong cultural influence at work here and
it behooves men to understand these forces and to work hard
to make themselves strong men who do not succumb easily to
female manipulation. Above all, a man with children should
start from the premise that he is an equally important and vital
link to a child's psychological well being. There are countless
studies which show that statistically, children do better in every
social and psychological respect when they enjoy the equal
influences of a healthy male and a healthy female parent."

Det här är det vidrigaste jag läst om kvinnopsykologi och jag undrar mkt som faktiskt stämmer överens med verkligheten och vad som är mer kvinnohat än faktiskt empiri. Så andra får fylla i här. Men det är sjukt intressant samtidigt som det är vidrigt och ibland undrar jag ens hur vissa ens lyckas ha flickvänner utan otrohet!

TobiasK Skrev:[quote=AplAy]http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&e...ODbDiDkC1Q

världens länk men leder direkt till pdf-fil som nån lagt upp, denna bok är en gammal goding från 20-talet! ^^,[/QUOTE]

Ha? Vad babblar du om? David deida är född 1958 så tvivlar starkt på att boken är "en gammal goding från 20-talet! ^^"

mjo, men boken e tydligen skriven 1997 nått så i närheten. han kom troligen inte på grejerna redan när han var 20, så troligen gick han sin resa innan han upptäckte vad det innebar att vara en attraktiv man, eller superior som han sj uttrycker det. jag tanka hem boken nu igen å ska läsa den då jag bara skumma igenom den senast jag kom över den.
2013-04-28,12:16,
Inlägg: #15
Betalisering och allmänt chode - hur vända?
Bubblan Skrev:Tycker jag i och försig inte. Har du gjort fel borde du man up och kunna säga det. Sen om du inte tycker att du gjort fel ska du givetvis inte stå vid skampålen men att alltid köra ett race och "knuffa" folk ur vägen får verkligen inte folk att ta dig seriöst. Du kanske får någon sorts respekt men den är inte nåt att hänga i granen.

Självklart ska man inse om man gjort fel och göra rätt för sig. Vad jag menar är att jag nästan alltid ursäktar mig, bara min blotta existens. Ibland när man har en issue eller en issue man pratar om med någon backar jag oftast och "ber om ursäkt" även om jag innerst inne vet att jag har rätt eller det inte var jag som gjorde fel och ber om ursäkt - dvs folk och i synnerhet brudar kan ha väldigt lätt att köra över mig och jag framstår säkert som ganska icke-dominant och vek.
2013-04-28,12:31,
Inlägg: #16
Betalisering och allmänt chode - hur vända?
Commander Skrev:Självklart ska man inse om man gjort fel och göra rätt för sig. Vad jag menar är att jag nästan alltid ursäktar mig, bara min blotta existens. Ibland när man har en issue eller en issue man pratar om med någon backar jag oftast och "ber om ursäkt" även om jag innerst inne vet att jag har rätt eller det inte var jag som gjorde fel och ber om ursäkt - dvs folk och i synnerhet brudar kan ha väldigt lätt att köra över mig och jag framstår säkert som ganska icke-dominant och vek.

No more mr nice guy - Robert glover. Finns på adlibris eller på piratbukten Smile
find it, fuck it, forget it.
2013-05-01,04:19,
Inlägg: #17
Betalisering och allmänt chode - hur vända?
Jag vet ärligt inte vad, men jag har märkt att jag har en medveten disconnect mellan det jag känner och det jag visar. Kommer säkert från åren i försvaret menne såatte.. mitt tips, fokusera på saker utanför er tvåsamhet, träna, polarna, hemmaprojekt whatever där du kan skapa en sfär som hon inte kan penetrera.


Möjligen relaterade ämnen...
Tråd: Skapare Svar: Visningar: Senaste inlägg:
  Självutveckling, betalisering Oxtilia 5 2,084 2018-05-03,21:36
Senaste inlägg:: Fiskarn
  Det här med betalisering alltså.. Powerwolf 17 8,905 2015-12-07,22:34
Senaste inlägg:: Shimney

Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 7 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}