LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Tillskott innan efter gympass
2013-04-25,16:41,
Inlägg: #1
Tillskott innan efter gympass
Började träna seriöst för 2,5år sedan, läste på endel då så har lite basic koll på grejer. Något som rekommenderades starkt då var eaa innan och efter gympassen och det har jag kört på sen dess. Undrar bara om nån mer insatt har en annan åsikt. Min eaa är atm slut och nu kör jag lite whey innan och efter, ca 20g. Förstår att det bara handlar om marginella skillnader men ändå, vad anser ni bäst?
2013-04-25,16:50,
Inlägg: #2
Tillskott innan efter gympass
EDIT: postade i fel tråd!
2013-04-25,17:05,
Inlägg: #3
Tillskott innan efter gympass
Whey innan och efter. Varför gör du det?
2013-04-25,17:27,
Inlägg: #4
Tillskott innan efter gympass
Nystart Skrev:Whey innan och efter. Varför gör du det?

Inte alls så insatt men läste det för något är sedan, tar gärna emot tips. Här läste jag då bland annat https://www.flashback.org/t1031204. DÄr står det tex eaa innan och efter träning:

"När/hur och hur mycket EAA bör jag inta?

När?
Direkt innan och direkt efter din träning.
Hur?
Dricka ensamt på tom mage. Tom mage menas med att inom tidsramen då man dricker sitt EAA skall man inte ha ätit mat en timme innan(helst längre tid), eller en timme efter det man dricker sitt proteinpulver. Det är väldigt viktigt att det är på tom mage, annars finns det en risk att man inte ut någon effekt av sitt EAA. Det beror också på hur tom ens mage är och vad exakt som definierar tom mage. Dricker man sitt EAA med en måltid kan man dock räkna med att effekten av EEA:t blir negligerat med resten av måltiden.


Äta(komplett måltid) ---> En timme(helst mer) ---> EAA ---> (Styrke)träning ---> EAA ---> 30 till 60 minuter ---> Äta mat(komplett måltid)

En komplett måltid skall vara de makronutrienter(protein, fett och kolhydrat) du nyttjar och helst en minimumdos av 30g protein, en större mängd kcal är att föredra intill träningspasset i din kompletta måltid.
Hur mycket?
10g räcker. Mer per gång är inte bättre i detta syftet.


Ovanstående från flashback tråden. Den har ett gäng år på nacken så kanske är andra teorier som gäller idag Smile
2013-04-25,18:11,
Inlägg: #5
Tillskott innan efter gympass
Det har på senare år kommit fram att aminosyrer innan träningen inte ger någon effekt på protosyntesen. Vissa blir dock taggade av det så det kan gynna träningen ändå.
2013-04-25,18:59,
Inlägg: #6
Tillskott innan efter gympass
jag har testat aminosyror före/efter, whey efter, gainer efter etc. Eftersom jag i princip alltid bulkar när jag tränar (tappar fett och muskler så sjukt lätt så fort jag inte trycker i mig proppmätt varje gång) så var egengjorda gainern bäst för mig. Aminosyror kan säkert vara bra men för mig totalt ovärt. Det är bättre jag får i mig extra kalorier genom vassleprotein istället. Vassle tass upp bättre med lite kolhydrater också.

När jag var som mest inne i träningsperioden så såg åt jag ofta en 4-6 mackor med osötat jordnötssmör och (och ilbnad lite marmelad på det) samt en PWO, jacked eller crack, eller rage som är mina favoriter, o en banan. innan träningen. maten ca 1,5- 2 h innan och ca 45-1h innan. Efter träningen en egengjord gainer (för mkt socker i relation till protein i de man köper färdiga). Eventuellt bara 2 bananer samt proteindryck efter. inom 1 h efter,hem o trycka i sig käk. Helst ris eftersom jag kunde få i mig mer av det än någon annan kolhydratskälla. en fet sallad med massa olivolja och avokado varje kväll som tillbehr också. ca 1-2 h efter det (innan jag gick o la mig) så 500 gram kvarg med 1 dl raposolja i och med nåt gott i. Ofta knäckebröd, nyponsoppa (osockrad), lite frukt, o ibland även några jordnötssmörsmackor på det också. Det var min "rutin" runt träning, så såg det oftst ut.
Extreme Living
Never complain - never explain
2013-04-25,19:18,
Inlägg: #7
Tillskott innan efter gympass
Mm, har också testat runt med det mesta genom åren. Vassle direkt före och efter är det som verkar ge mig bäst resulat personligen.

3 timmar innan träning: Mat -> 30min innan träning: Pwo -> Öh, 1min innan träning: 20g vassle -> Direkt efter träning: 20g vassle -> 1.5timme efter träning: Mat, kyckling och ris vanligtvis.
[SIGPIC][/SIGPIC]
You can't snort a line of coke off a woman’s ass and not wonder about her hopes and dreams.
2013-04-25,19:35,
Inlägg: #8
Tillskott innan efter gympass
Evilvalle Skrev:3 timmar innan träning: Mat -> 30min innan träning: Pwo -> Öh, 1min innan träning: 20g vassle -> Direkt efter träning: 20g vassle -> 1.5timme efter träning: Mat, kyckling och ris vanligtvis.

Samma som jag kör nu då, ska fortsätta ett tag och se hur det känns. Måste väl vara svårt att jämföra dock, marginella skillnader, eller på vilket sätt uppfattar du att det har gett bättre resultat?
2013-04-25,20:10, (Detta inlägg ändrades senast: 2013-04-25,20:17 av {2} Kasi.)
Inlägg: #9
Tillskott innan efter gympass
Tror faktiskt inte att tillskott påverkar något öht. Jag menar, har inte dagens studier bevisat mer och mer att detta helt enkelt är skit? Seriösa snubbar som bla Martin Berkhan talar ju ofta om att det inte spelar någon roll om när man äter tex.

Personligen kör jag bara på Whey då och då som tillskott de dagar jag inte fått i mig bra vanlig väg.

Har absolut noll belägg för att det är skit men hade det påverkat på riktigt så tror jag det skulle marknadsförts annorlunda och varit mer självklart-
2013-04-25,21:48,
Inlägg: #10
Tillskott innan efter gympass
Det som funkar bäst för mig är att äta en rejäl måltid, 1.5-2 timmar innan gymet, sedan börjar jag dricka av en shake med aminosyror samtidigt som jag inleder första övningen. Dricker upp aminoshaken under passet, sedan direkt efter passet fyller jag på med wheyprotein och riskakor. För att sedan äta "riktig mat" max 1.5 timme efter. Känner att kolhydraterna från riskakor gör att jag snabbare återhämtar mig och får bättre tryck till nästa dags pass.

Vore jag du skulle jag testa runt med lite olika och försöka hitta det som passar just dig, väldigt olika från person till person allt kring träning.
2013-04-25,22:30, (Detta inlägg ändrades senast: 2013-04-25,22:34 av {2} Ragnarök.)
Inlägg: #11
Tillskott innan efter gympass
Kasi Skrev:Tror faktiskt inte att tillskott påverkar något öht. Jag menar, har inte dagens studier bevisat mer och mer att detta helt enkelt är skit? Seriösa snubbar som bla Martin Berkhan talar ju ofta om att det inte spelar någon roll om när man äter tex.

Personligen kör jag bara på Whey då och då som tillskott de dagar jag inte fått i mig bra vanlig väg.

Har absolut noll belägg för att det är skit men hade det påverkat på riktigt så tror jag det skulle marknadsförts annorlunda och varit mer självklart-

Vadå inte påverkar. Protein är protein oavsett var det kommer ifrån. Fria aminiosyror är aminosyror varesig det kommer från mat eller pulver. Socker är socker oavsett var det kommer ifrån eller vilken form det är (gainer eller godis t ex). Men självklart är en majoritet av de som köper massa kostillskott offer för marknadsföring i tron om att det ska få resultat, samtidigt som de inte har en aning om kost- eller träningslära i övrigt eller varför de stoppar i sig kosttillskott.

Sen kan det ju diskuteras i vilken form diverse ämnen kroppen kan tas upp bäst under ett givet tillfälle. Jag hade själv valt en köttbit med ett glas mjölk alla gånger direkt efter träning, men det är rätt opraktiskt och jobbigt att fixa Smile

Förövrigt kör jag i nuläget utan något som helst kosttilskott och får antagligen bättre resultat än de flesta. Jag anser definitivt att kosttillskott är något man inte behöver bry sig om alls egentlign. Det kan vara bra men är lååångt ifrån nödvändigt för att få bra resultat, som beror på heeelt andra faktorer.
Extreme Living
Never complain - never explain
2013-04-26,05:08,
Inlägg: #12
Tillskott innan efter gympass
Fördelen med kosttillskott är ju tillgängligheten imo...
2013-04-26,08:48,
Inlägg: #13
Tillskott innan efter gympass
Precis, lättare att dricka en shake efter gymmet än att ha med en fläskkotlett i en matlåda. Dessutom, hur mycket vettigt kommer berkhan med nu för tiden? Känns som nya trenden är att basha alla tillskott så mycket som möjligt..
Life is a game.
2013-04-26,16:23,
Inlägg: #14
Tillskott innan efter gympass
Berkhan är den mest kunniga i Sverige när det gäller träning och kost. Och han dissar inte kosttillskott utan helt enkelt så tycker han att det är bättre att äta kyckling än att dricka pulver vid deff eftersom det är mer mättande.
2013-04-26,17:55,
Inlägg: #15
Tillskott innan efter gympass
Evilvalle Skrev:Mm, har också testat runt med det mesta genom åren. Vassle direkt före och efter är det som verkar ge mig bäst resulat personligen.
Hur har du kommit fram till det?
2013-04-26,20:22,
Inlägg: #16
Tillskott innan efter gympass
Ragnarök Skrev:Vadå inte påverkar. Protein är protein oavsett var det kommer ifrån. Fria aminiosyror är aminosyror varesig det kommer från mat eller pulver. Socker är socker oavsett var det kommer ifrån eller vilken form det är (gainer eller godis t ex). Men självklart är en majoritet av de som köper massa kostillskott offer för marknadsföring i tron om att det ska få resultat, samtidigt som de inte har en aning om kost- eller träningslära i övrigt eller varför de stoppar i sig kosttillskott.

Sen kan det ju diskuteras i vilken form diverse ämnen kroppen kan tas upp bäst under ett givet tillfälle. Jag hade själv valt en köttbit med ett glas mjölk alla gånger direkt efter träning, men det är rätt opraktiskt och jobbigt att fixa Smile

Förövrigt kör jag i nuläget utan något som helst kosttilskott och får antagligen bättre resultat än de flesta. Jag anser definitivt att kosttillskott är något man inte behöver bry sig om alls egentlign. Det kan vara bra men är lååångt ifrån nödvändigt för att få bra resultat, som beror på heeelt andra faktorer.

Jag är fullt medveten om att protein är samma skit i pulver som i kött. Det jag menade var att jag inte tror särskilt många tränande killar lider av brist på något genom vanlig mat.. Käkar man bara förhållandevis mycket kött/bönor/fisk och grönsaker så tror jag att man får i sig tillräckligt. Om man bygger 20 gram mer muskelmassa över 5 år genom 500 gr protein/dag istället för 180/dag genom mat så ser jag det som onödigt.

Det jag menade marknadsfördes dåligt och troligtvis ej funkar är alla olika testobooster/muskelökningspiller. Pure crap, i believe.
2013-04-27,02:34,
Inlägg: #17
Tillskott innan efter gympass
JohnDoe Skrev:Berkhan är den mest kunniga i Sverige när det gäller träning och kost. Och han dissar inte kosttillskott utan helt enkelt så tycker han att det är bättre att äta kyckling än att dricka pulver vid deff eftersom det är mer mättande.

100% korrekt, dock är en shake en väldigt ekonomisk källa till protein. 100g protein från vassle kostar ungefär tolv kronor (125kr kilopris) medan detsamma för frusen kycklingfilé går på ungefär 25 kronor. (50kr kilopris). Ägg ligger på 24kr/100g protte, kvarg på strax under tjugolappen.

Handlar då om prio - mättnad versus plånbok.
"No man has the right to be an amateur in the matter of physical training. It is a shame for a man to grow old without seeing the beauty and strength of which his body is capable."
2013-04-27,10:14,
Inlägg: #18
Tillskott innan efter gympass
golvmopp Skrev:100% korrekt, dock är en shake en väldigt ekonomisk källa till protein. 100g protein från vassle kostar ungefär tolv kronor (125kr kilopris) medan detsamma för frusen kycklingfilé går på ungefär 25 kronor. (50kr kilopris). Ägg ligger på 24kr/100g protte, kvarg på strax under tjugolappen.

Handlar då om prio - mättnad versus plånbok.

Instämmer. Mat är ju bäst. Men i många lägen är det enklare att dra en shake. Efter jag införskaffade 16kg Whey-80 och sänker ytterligare 100g protein per dag så ökar jag markant. Har fan inte tid att steka till massa extra kyckling för tillfället.
2013-04-28,14:06,
Inlägg: #19
Tillskott innan efter gympass
Kasi Skrev:Jag är fullt medveten om att protein är samma skit i pulver som i kött. Det jag menade var att jag inte tror särskilt många tränande killar lider av brist på något genom vanlig mat.. Käkar man bara förhållandevis mycket kött/bönor/fisk och grönsaker så tror jag att man får i sig tillräckligt. Om man bygger 20 gram mer muskelmassa över 5 år genom 500 gr protein/dag istället för 180/dag genom mat så ser jag det som onödigt.

Det jag menade marknadsfördes dåligt och troligtvis ej funkar är alla olika testobooster/muskelökningspiller. Pure crap, i believe.
Det e just det, ni som tror så mycket. Jag menar, du har ju inte den blekaste aning om vad olika personer äter? Du uttalar dig om gemene man, vilket är riktigt jävla löjligt, ungefär som att säga att jag vet att kungen tar silvia i 2an just nu, men faktum är att jag har ju ingen jävla aning.

Imo är det väldigt FÅ som får i sig 150g prot / dag, bara de som faktiskt är medvetna om träningslära och aktivt försöker få i sig det. Jävlig trött på hela det här skitsnacket med att "proteinpulver är onödigt, man får i sig tillräckligt bla bla", jag menar varje person vet ju själv vad han behöver.
2013-04-28,15:44, (Detta inlägg ändrades senast: 2013-04-28,15:51 av {2} Kasi.)
Inlägg: #20
Tillskott innan efter gympass
Jag själv är riktigt trött på hur vissa utvecklas till Kunskapsnazister varje gång det handlar om träning/kostlära. Jag skrev jag tror föera gånger, aldrig att jag vet.

Men du kanske är forskare, som själv aldrig uttalar dig om något du inte har minst 14 oberoende studier att styrka det med?

Nothing personal öht men damn vad forumfolk blir fyrkantiga när det kommer till detta. Jag spekulerar och tror, och betonar på tror. Dessutom skrev jag att jag själv använder proteinpulver ibland, och är själv positivt inställd till det. Det jag tycker är trams är alla som "går på" proteinpulver och trycker ner 4 shakes on dagen samt gainer och testobooster och allt som står anabolic och gain på etiketten.

Så calm your ass down, professor, it's all love!

Btw, det blir bra jävla ironiskt att du efter att ha gnällt om att jag tror, själv säger stt du TROR att få får i sig nog. Vi är alltså båda två spelulerande idioter och ingen av oss har någon aning..


Möjligen relaterade ämnen...
Tråd: Skapare Svar: Visningar: Senaste inlägg:
  Tillskott som Boostar Testosteron? Rednales 6 6,048 2016-03-22,09:41
Senaste inlägg:: tay
  Relaxed2k, efter badkaret. Silentshot 6 2,064 2013-04-21,18:15
Senaste inlägg:: Entreprenören
  Den stora hjälptråden för kost tillskott alpha dawg 13 6,959 2012-04-26,03:25
Senaste inlägg:: golvmopp

Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 2 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}