LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
The power of now - Tolle
2012-04-20,01:10,
Inlägg: #21
The power of now - Tolle
Challenged accepted (i traditionellt Barney Stinson manér)! Smile Dunkade precis iväg ordern på amazon
2012-04-20,02:04,
Inlägg: #22
The power of now - Tolle
slyngel Skrev:Kan också rekommendera stenålderskost/low carb, påverkar min mentala klarhet något enormt.

WEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE
"No man has the right to be an amateur in the matter of physical training. It is a shame for a man to grow old without seeing the beauty and strength of which his body is capable."
2012-05-12,17:54,
Inlägg: #23
The power of now - Tolle
Tycker ni det är bättre att läsa den på Svenska eller Engelska?
"I don't believe it!" Luke Skywalker
"That, is why you fail." Yoda

Ta det lugnt kompis, det är bara vad jag tycker.
2012-05-13,21:56,
Inlägg: #24
The power of now - Tolle
Avager Skrev:Tycker ni det är bättre att läsa den på Svenska eller Engelska?

Alltid på det ursprungligt skrivna språket, dvs om du inte är helt främmande engelskan.
STOP GIVING A FUCK

-- Tillfälligt borta pga förhållande --
2012-05-13,22:19,
Inlägg: #25
The power of now - Tolle
alpha dawg Skrev:Alltid på det ursprungligt skrivna språket, dvs om du inte är helt främmande engelskan.

Nä, det är klart, skulle absolut kunna läsa den och förstå det stora hela, men kommer säkert gå miste om många detaljer. Blir nog på svenska.
"I don't believe it!" Luke Skywalker
"That, is why you fail." Yoda

Ta det lugnt kompis, det är bara vad jag tycker.
2012-05-14,00:23,
Inlägg: #26
The power of now - Tolle
Avager Skrev:Nä, det är klart, skulle absolut kunna läsa den och förstå det stora hela, men kommer säkert gå miste om många detaljer. Blir nog på svenska.

Vet att dom översatte "The Power of Now" med "Lev Livet Fullt Ut", vilket för min del är lite av en varningsklocka redan där, men så länge du läser boken och litar på att översättningen är rätt blir det nog bra. Sen fick jag själv inte ut mest av att läsa boken och fokusera på alla detaljer utan av känslan jag fick av att läsa den, men det är upp till var och en. Du kommer däremot inte behöva hitta alla rätt detaljer för att få ut en hel del av boken, så dont worry, is my point.
What other people think about you is none of your business

Call it anarchy or whatever you want to, theres times when you wanna be able to do whatever the fuck you want, and yknow, lifes short, so why shouldnt you?
2012-06-01,11:38, (Detta inlägg ändrades senast: 2012-06-01,12:05 av {2} TonightIsTheNight.)
Inlägg: #27
The power of now - Tolle
Alltså,

Detta med att bli fucked up av Tolle är en effekt av att han snöar iväg för mycket -----> Han ska pådyvla syna åhörare/läsare SINA värderingar om hur man BORDE VARA och har ett förvirrande förklaringssätt med.

Det går uppenbarligen att vara en kaxig alfa å ändå medveten om tankar/emotioner. Det går även att vara ödmjuk, dosent matter. Han får det att låta som att man är på en lägre spirituell nivå (typ) om man inte beter sig som honom (sen säger han iofs att man inte ska identifiera sig som en "spirituell person" å blahblah. men i praktiken leder han ändå folk i den riktningen) Oerhört missledande.

Han får det låta som att det är dåligt att tänka dessutom, att det är "ego" att lyssna på sina tankar. Saken är den att man kan tänka hastigare än en roterande tvättmaskin och ändå vara AWARE om att man tänker. Man kan ha mycket nytta av sina tankar med, duuh. Poängen är att det även ska finnas en MEDVETENHET där om vad som sker - oavsett om man sitter o mediterar på en stubbe eller tänker i 190 km/h. Många som lyssnat på Tolle får för sig att de ska INTE FÅR tänka och ska FÖRSÖKA göra det så lite som möjligt, vilket bara är frustrerande. Var medveten istället, oavsett om du tänker eller om din mind är som en isblank sjö.

Finns dock "awareness" om vad som sker tystnar hjärnan typiskt sett och man får som en effekt mer valmöjligheter kring om man ska tänka eller flyta runt i ett peace of mind-state. Tankar är intellektet som resonerar sig fram till saker, letar bevis för att kunna formera beliefs. Undermedvetna hjärnan ställer frågor, sen resonerar sig den medvetna delen kring dessa och bygger uppfattningar genom att inhämta bevis. Ser man hur det händer, hur intellektet resonerar och bygger beliefs blir det ofta tyst i huvudet. Det är som ett "system" som man blir medveten om.

Tolle är även en chode och det slinker igenom när han pratar om hur man ska bemöta folk t ex även om delar av det han säger är identiskt med communityts unreactiveness". Han är för mesig ;-].

Hoppas det jag säger makes sense Big Grin. Tony Parsons tycker jag är bra att kombinera med Tolle, även om han kan va lite "what the fuck.....". Men det är just det, det handlar om att "vakna" snarare än att förstå ett intellektuellt koncept. Ganska svårt att förklara en verklighet bortom tankar med hjälp av tankar.Big Grin

Om boken hjälper folk så grattis, jag tycker mest den är en inkörsport. Vet ej vad jag hade tyckt om den om jag lyssnat på andra så som Parsons först och sen på Tolle iofs. Jag tillhör kategorin som blev faackkedd upp av Tolle även om jag även fick ut en del av det. Kan ha att göra med att jag är en riktigt analytisk kille iofs. Men mååånga mååånga blir uppfuckade av Tolle just pga det jag beskrev.

En fin effekt är för övrigt att tankarna slipper vara TUNGA som metaller utan blir mer "luftiga". Hey, det är bara tankar dude. Its in your head. Dom kan förvisso beskriva verkligheten där ute men "the map is just the map". Man ser de mer för vad de är och slipper vara så "insugen" i en tung verklighet. Tankar kan även beskrivas som en "ström" där mer liknande tankar som föregående kommer på rad (och känslor...). Som en bäck som rinner or whatever. Går då att gå in och "vända" strömmen via att byta ut tankar och då får man mer av den nya sorten.

Det är som en rinnande associationslek i huvudet. Typ 1. Du tänker på nån fest du varit på. 2 tankar dyker upp om nån brud som var där som du känner. 3. mer ingående tankar om henne, vad hon tycker om dig? osv. 4. Du börjar tänka på dina osäkerheter. Tankar följer ett visst mönster.

Personligen har jag rätt svårt för spiritualitet och Tolle är ju supernewage, men det finns lyckligtvis mer vetenskapligt skrivet om mindfulness m.m. så allt behöver inte bara va flum (Parsons är även spirituell, bara inte så new age och besvärlig som Tolle. Men mixar man de två blir det bra). Det är bara för religiösa i asien sysslat med meditation och dylikt som religiösa riter i tusentals år som det förknippas med detta.
2012-06-01,12:43, (Detta inlägg ändrades senast: 2012-06-01,13:00 av {2} TonightIsTheNight.)
Inlägg: #28
The power of now - Tolle
Nåt som gett mig mer peace of mind är för övrigt den fight club-inspirerade insikten att jag inte är nån speciell snöflinga. Mitt liv är helt meningslöst och det har ingen betydelse vad jag gör. Vi går alla i en deprimerande väntan att avlida, "its ending one minute at a time". Därmed försvinner oro och BS tankar om "vad tycker andra om mig?". Du tror verkligen de bryr sig?

Eftersom jag ändå ska dö kan jag ta livet som en lek för det är som ett ögonblick som ändå ska avslutas. Inte SNART... men snart. Folk tar sina obetydliga liv på för stort allvar. Du är INGET i det stora hela. Bortser vi från den biologiska strävan att överleva och replikera finns ingen objektiv mening. Man får HITTA PÅ en mening. För mig = ha fett roligt & njuta, efterleva mina värderingar, be who i wanna be, lämna saker o ting efter mig, uppnå (för mig) vettiga saker.

Att vara DÖD OCH BORTA är för övrigt inget deprimerande, för du märker inget när du är död. Det är inte som att du ligger under en gräskulle och deppar medan andra är unga och lever och har det gött och du observerar det. Snarare som att det blir som tiden innan man var född. NADA EXISTENCE. Människan är som en apa eller varg som springer runt o skiter, knullar, slåss o båkar, äter mat, föder ungar o har sig bara det att vi är mer MEDVETEN via vår logik om vad som händer o därmed även kan sitta o reflektera "eh vad är meningen?", "vad händer när jag dör?" trots att vi ska upphöra existera på samma sätt som de och trots att det inte finns nån mer objektiv mening än för andra arter. Vi bara sitter och är mer medvetna än vad de är Smile.

Att inse att man är en värdelös liten skit som är mindre än ett sandkorn i sahara i det stora hela är för övrigt inte i motsättning till att uppskatta sig själv. Det första leder till mer ödmjukhet och mindre "ego" och går ändå att uppskatta sig sj som person. Självkänsla och narcissism är inte samma sak ändå...
2012-06-01,18:34,
Inlägg: #29
The power of now - Tolle
Jag tycker uttrycket medvetennärvaro är lite missvisande. Ser det själv mer som bekväm närvaro, att man är bekväm med det som är och inte behöver underhålla sig själv med att dagdrömma osv.

Sen tycker jag att innergame of tennis är ruggigt mycket bättre än power of now
2012-06-03,13:33,
Inlägg: #30
The power of now - Tolle
seriöst, har du läst boken? Tolle påpekar flera gånger i sin bok att man inte ska intellektualisera det han skriver, utan förklarar bara sin tes hur det är att leva i ett fully presence. Att vara attraktiv och alfa är inget boken tar upp (även ifall bisaker såsom kongruens, avslappnad, centrerad, grounded ofta följer av att leva mera i nuet). Tänka och planera ska man fortfarande göra, bara just att man ska vara medveten om det och göra det i nuet också. Ego-identifieringen må vara rätt flummigt förklarad men allt som allt handlar det om att inte låta tankar etsa fast, vare sig de är positiva eller negativa (då du duger som du gör, är awesome bla bla bla och jagar inte bekräftelse eller vissa inbillade sinnestillstånd som skallen identifierat med lycka) för då tappar du ditt present moment och är inte "vaken".

Sen är boken skriven så att den ska fånga in många religiösa läsare. Därför kan den uppfattas som väldigt newage, vilket jag antar har en del att göra med att tolle followers till största del är troende. Sen kan tolle säkert förknippas som alfa, men se han pullin chix varje helg på krogen.. dont think so Big Grin
you need to try before you win
2012-06-03,14:05, (Detta inlägg ändrades senast: 2012-06-03,14:30 av {2} TonightIsTheNight.)
Inlägg: #31
The power of now - Tolle
swagger Skrev:seriöst, har du läst boken? Tolle påpekar flera gånger i sin bok att man inte ska intellektualisera det han skriver, utan förklarar bara sin tes hur det är att leva i ett fully presence. Att vara attraktiv och alfa är inget boken tar upp (även ifall bisaker såsom kongruens, avslappnad, centrerad, grounded ofta följer av att leva mera i nuet). Tänka och planera ska man fortfarande göra, bara just att man ska vara medveten om det och göra det i nuet också. Ego-identifieringen må vara rätt flummigt förklarad men allt som allt handlar det om att inte låta tankar etsa fast, vare sig de är positiva eller negativa (då du duger som du gör, är awesome bla bla bla och jagar inte bekräftelse eller vissa inbillade sinnestillstånd som skallen identifierat med lycka) för då tappar du ditt present moment och är inte "vaken".

Sen är boken skriven så att den ska fånga in många religiösa läsare. Därför kan den uppfattas som väldigt newage, vilket jag antar har en del att göra med att tolle followers till största del är troende. Sen kan tolle säkert förknippas som alfa, men se han pullin chix varje helg på krogen.. dont think so Big Grin

Var detta riktat till mig? Big Grin

Hela Tolles intellektuella sätt att förklara (och även värderingar kring hur man borde vara, som hela tiden smyger sig in) gör att man lätt hänt intellektualiserar det han säger, inte minst om man är en logiskt lagd snubbe som vill FÖRSTÅ hur saker och ting fungerar. Hela detta med att man ska försöka komma till nuet med diverse tekniker indikerar att man inte redan "har det". Hur ska du kunna va i nuet om du måste försöka komma dit? Folk som läst / lyssnat på Tolle börjar analysera om de är i nuet och försöker komma dit. Tror att det är något de ska försöka uppnå. Effekten av hans lära tenderar vara detta då de verktyg han nyttjar tenderar leda dit.

Parsons är bättre, han säger att allt bara är. Whatever happens happens. Det bästa han kan ge är en "inbjudan" att se det. Men att kombinera Tolle + Parsons tror jag absolut är bra. Tolle leder lätt folk i en riktning att försöka "hitta nuet" som sagt, och denna strävan är totalt BS (även om Tolles tekniker kan ge en del intressanta effekter, absolut.). Det leder bara till att ditt intellekt jagar något det inte borde behöva jaga.

Tolle kan va bra stuffssss men då kombinerat med andra teachers. Sen okej, det var ett tag jag lyssnade på Tolle och det är mycket möjligt att jag blandar ihop med "a new earth", men det jag hört av honom har varit snarlikt oavsett vilken föreläsning det rört sig om. Sen är det en ganska rolig tanke att Tolle uppfattas som alfahane av någon, haha. RSDnation då eller? Big Grin

Jag misstänker att 90%+ kommer max en bit med Tolle, det kan ge en del bra effekter, men inte längre än en bit.

DU kan inte försöka FINNA nuet, antingen finns awareness där eller så gör det det inte. Det bästa en "spirituell guru" kan göra är att hjälpa öka den awareness som finns (Haha, ja jag är medveten om hur 10000% flum detta låter, men så är det även svårt att förklara något ickekonceptuellt med koncept). Som en "invitation" som Tony Parsons säger.

Tolles hela idé om att folk varje dag ska försöka hitta nuet mer å mer leder bara till att folk som tar till sig av detta blir fast i ett slags ekorrhjul av _letande_ som inte upphör iom att letandet i sig gör att de inte är i nuet. Men ja, finns guldkorn hos Tolle och det kan öppna en dörr. Jag var dock inte nöjd med det jag fann där riktigt och en hel del av det han säger can mess ppl up, men beror väl med på vem som lyssnar på det som med så mkt annat.

Han får det även låta som att tankar per definition är skit och inte kan beskriva verkligheten och man ska helst försöka tänka så lite som möjligt, att de bara är "ego" och som bäst kan fungera för att planera tider. Det jag säger är dock att det har ingen betydelse om du tänker massvis och även tror på dina tankar, det relevanta är att det existerar en medvetenhet samtidigt. JAG SER hur det händer, hur tankar poppar upp, hur jag formerar diverse åsikter etc och detta är inte något problem. Känner du för att tänka mycket? Gör då det. Känner du för att flyta runt i nuet i nåt slags nomind state? Gör då det. "Va medveten" under tiden dock oavsett vad du gör.

När denna awareness om vad som sker finns där, oavsett vad du gör, så tystnar intellektet i min mening. Stannar av, om du inte vill sätta igång ditt tänkande. Du får helt klart mer valmöjligheter mellan mind och no mind över tid som en BIEFFEKT.

"Beyond belief there is awareness" Big Grin.
2012-06-03,15:50,
Inlägg: #32
The power of now - Tolle
TonightIsTheNight Skrev:Var detta riktat till mig? Big Grin

Hela Tolles intellektuella sätt att förklara (och även värderingar kring hur man borde vara, som hela tiden smyger sig in) gör att man lätt hänt intellektualiserar det han säger, inte minst om man är en logiskt lagd snubbe som vill FÖRSTÅ hur saker och ting fungerar. Hela detta med att man ska försöka komma till nuet med diverse tekniker indikerar att man inte redan "har det". Hur ska du kunna va i nuet om du måste försöka komma dit? Folk som läst / lyssnat på Tolle börjar analysera om de är i nuet och försöker komma dit. Tror att det är något de ska försöka uppnå. Effekten av hans lära tenderar vara detta då de verktyg han nyttjar tenderar leda dit.

Parsons är bättre, han säger att allt bara är. Whatever happens happens. Det bästa han kan ge är en "inbjudan" att se det. Men att kombinera Tolle + Parsons tror jag absolut är bra. Tolle leder lätt folk i en riktning att försöka "hitta nuet" som sagt, och denna strävan är totalt BS (även om Tolles tekniker kan ge en del intressanta effekter, absolut.). Det leder bara till att ditt intellekt jagar något det inte borde behöva jaga.

Tolle kan va bra stuffssss men då kombinerat med andra teachers. Sen okej, det var ett tag jag lyssnade på Tolle och det är mycket möjligt att jag blandar ihop med "a new earth", men det jag hört av honom har varit snarlikt oavsett vilken föreläsning det rört sig om. Sen är det en ganska rolig tanke att Tolle uppfattas som alfahane av någon, haha. RSDnation då eller? Big Grin

Jag misstänker att 90%+ kommer max en bit med Tolle, det kan ge en del bra effekter, men inte längre än en bit.

DU kan inte försöka FINNA nuet, antingen finns awareness där eller så gör det det inte. Det bästa en "spirituell guru" kan göra är att hjälpa öka den awareness som finns (Haha, ja jag är medveten om hur 10000% flum detta låter, men så är det även svårt att förklara något ickekonceptuellt med koncept). Som en "invitation" som Tony Parsons säger.

Tolles hela idé om att folk varje dag ska försöka hitta nuet mer å mer leder bara till att folk som tar till sig av detta blir fast i ett slags ekorrhjul av _letande_ som inte upphör iom att letandet i sig gör att de inte är i nuet. Men ja, finns guldkorn hos Tolle och det kan öppna en dörr. Jag var dock inte nöjd med det jag fann där riktigt och en hel del av det han säger can mess ppl up, men beror väl med på vem som lyssnar på det som med så mkt annat.

Han får det även låta som att tankar per definition är skit och inte kan beskriva verkligheten och man ska helst försöka tänka så lite som möjligt, att de bara är "ego" och som bäst kan fungera för att planera tider. Det jag säger är dock att det har ingen betydelse om du tänker massvis och även tror på dina tankar, det relevanta är att det existerar en medvetenhet samtidigt. JAG SER hur det händer, hur tankar poppar upp, hur jag formerar diverse åsikter etc och detta är inte något problem. Känner du för att tänka mycket? Gör då det. Känner du för att flyta runt i nuet i nåt slags nomind state? Gör då det. "Va medveten" under tiden dock oavsett vad du gör.

När denna awareness om vad som sker finns där, oavsett vad du gör, så tystnar intellektet i min mening. Stannar av, om du inte vill sätta igång ditt tänkande. Du får helt klart mer valmöjligheter mellan mind och no mind över tid som en BIEFFEKT.

"Beyond belief there is awareness" Big Grin.

väldigt sant. Det han säger ska inte följas maniskt utan precis som allt annat får man sortera bort och ta del av det som man vet med sig kan göra en mer attraktiv, lyckligare och mer vaken i tillvaron.

Klart tolle är alfa, hur skulle han annars lyckas nå ut med dessa ord och bli en person med worldwide status? Sen tror jag givetvis inte han är en brudmagnet som får doppa som pimps.. men han är en ledare som har sina följare (där inte sagt jag försöker eller rekommenderar någon att anamma hans beteende)
you need to try before you win
2012-06-03,17:14,
Inlägg: #33
The power of now - Tolle
swagger Skrev:väldigt sant. Det han säger ska inte följas maniskt utan precis som allt annat får man sortera bort och ta del av det som man vet med sig kan göra en mer attraktiv, lyckligare och mer vaken i tillvaron.

Klart tolle är alfa, hur skulle han annars lyckas nå ut med dessa ord och bli en person med worldwide status? Sen tror jag givetvis inte han är en brudmagnet som får doppa som pimps.. men han är en ledare som har sina följare (där inte sagt jag försöker eller rekommenderar någon att anamma hans beteende)

Yepyep ;].

Med det resonemanget är alla kändisar alfor, oavsett beteende? Konstigt...
2012-06-03,23:53,
Inlägg: #34
The power of now - Tolle
alpha dawg Skrev:Alltid på det ursprungligt skrivna språket, dvs om du inte är helt främmande engelskan.

Tolle är tysk Smile
Fast boken kanske är skriven på engelska hur som.
2012-06-04,03:35,
Inlägg: #35
The power of now - Tolle
Jag fördömer Tolle av flera anledningar. Nu handlar den här tråden om The power of now, vilken är den jag läst, så blir den jag kan bedöma.

1. Hela metoden går ut på att man ska övervaka sina tankar, lyssna på dom, och känna av sina känslor. Det som i själva verket händer är att man istället blir mindre medveten, eftersom att man aktivt försöker övervaka tankarna, vilket är likvärdigt med ett annat trans. Att man genom att lyssna på tankarna skulle bli mer ”medveten” är bara en illusion, det är riktigt bullshit, det enda man har gjort är att man förflyttat sig till ett nytt trans där man försöker vara medveten.

2. När man sen kommit till det stadiet där man ska vara ”upplyst”, och man slutar att tänka på att man ska lyssna på sina tankar, och känna av känslorna, för det har blivit ett integrerat beteendemönster, är man bara i en ny trans av falsk medvetenhet. Det som händer är att man hamnar i ett stadie rätt likt det när man rökt cannabis, och det är som att man flyter omkring i omgivningen. Man är alltså inte i kontroll över sig själv eftersom att man är tagen av sina känslor till nuet, känner kanske någon slags eufori och lugn för att man är i nuet. I högsta grad ett trans.

Att vara medveten handlar om att vara i kontroll över sig själv och omgivningen, vara alert, och rikta de tankarna man har åt rätt saker. Man är verkligen inte i kontroll om man är i ett tillstånd där man smälter in i omgivningen och alltet, när man betraktar nuet. Medveten är en erfaren mma-fighter i match som är i kontroll över sig själv, och kan reagera supersnabbt på alla motståndarens rörelser. Ifall han då istället hade fått talat om för sig att han ska ägna sig åt att finna gud under matchen, och känna sig in i omgivningen och nuet, tror jag han hade tappat medvetenheten och fått stryk för att han var så frånvarande.

3. Detta gör en passiv, eftersom man hela tiden ska gå runt och känna sin omgivning, blir man verklighetsfrånvarande, och mindre medveten i saker man gör. Jag skulle säga att känslan man får av att utöva det är exakt samma känsla man får när man röker cannabis, man blir lika passiv av det med.

4. Eckhart Tolle är en liten dvärg som pratar så tyst så man inte hör vad han säger, är riktigt creepy av sig, och den raka motsatsen till vad som är alfa utstrålning.


David Deida=Samma skit, det enda det han lär ut gör, är att man blir helt slapp, och tömmer sig på all maskulinitet. Även Tyler under Blueprint, bara flummig/knasig och inte alfa alls.
2012-06-06,10:50,
Inlägg: #36
The power of now - Tolle
Detta med att vara in touch with the feelings och fokusera på det kan iofs vara en bra grej om man är van att vara fast-i-huvudet-och-analysera.
2012-06-22,22:43,
Inlägg: #37
The power of now - Tolle
Forskaren och författaren Sam Harris babblar om meditation m.m.

[video=youtube;b8Z5eDXRKzM]http://www.youtube.com/watch?v=b8Z5eDXRKzM[/video]

Han är extremt intelligent och pragmatisk.
2012-06-26,00:07,
Inlägg: #38
The power of now - Tolle
Det läskiga är att när man kollar på psykos på wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Psykos, ser man att det är väldigt likt det Tolle förespråkar. Och för dom som har läst boken, förstår man uppenbart att det var det som hände när han blev "upplyst" under sin djupa depression, dvs. jag och egofunktionerna upphörde att fungera, och han tappade kontakt med verkligheten.
2012-06-26,01:33,
Inlägg: #39
The power of now - Tolle
Stridskuken Skrev:Det läskiga är att när man kollar på psykos på wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Psykos, ser man att det är väldigt likt det Tolle förespråkar. Och för dom som har läst boken, förstår man uppenbart att det var det som hände när han blev "upplyst" under sin djupa depression, dvs. jag och egofunktionerna upphörde att fungera, och han tappade kontakt med verkligheten.

Alltså detta är en rätt löjlig post, sorry. Givetvis är han inte psykiskt sjuk. Från artikeln: "Den mest minimala definitionen av en psykos är att det är ett tillstånd med hallucinationer och vanföreställningar, och att tillståndet som regel innefattar osammanhängande och obegripligt tal, " stämmer inte för fem öre. Och nej, bara för att han talar tyst talar han inte obegripligt.

Boken haltar i vissa aspekter ja och det går att tolka den som "tänk inte, då ska du ha dåligt samvete" eller "du ska enbart vara passiv, göra ingenting och låta nuet ta dig dit det vill", men då läser man in ganska mycket eget i den samt missar vissa passager som direkt strider emot det där med passivitet. Han säger ju själv att "lugnet" inte är värt det om man hade förlorat förmågan att agera själv och ta egna initiativ. Är helt säker på att du bara tolkat boken på ett sätt som är negativt för dig och skulle jag gissa på varför du slänger dig med dessa ad hominem argument i tråden skulle jag gissa på att du rationaliserar för dig själv. Kärnan i boken är ju att inte styras av sina ofrivilliga tankar och vara så centrerad i nuet som möjligt, vilket känns som två ganska konstiga grejer att argumentera emot.
What other people think about you is none of your business

Call it anarchy or whatever you want to, theres times when you wanna be able to do whatever the fuck you want, and yknow, lifes short, so why shouldnt you?
2012-06-26,02:54, (Detta inlägg ändrades senast: 2012-06-26,02:59 av {2} Stridskuken.)
Inlägg: #40
The power of now - Tolle
Vettorazzi Skrev:Alltså detta är en rätt löjlig post, sorry. Givetvis är han inte psykiskt sjuk. Från artikeln: "Den mest minimala definitionen av en psykos är att det är ett tillstånd med hallucinationer och vanföreställningar, och att tillståndet som regel innefattar osammanhängande och obegripligt tal, " stämmer inte för fem öre. Och nej, bara för att han talar tyst talar han inte obegripligt.

Boken haltar i vissa aspekter ja och det går att tolka den som "tänk inte, då ska du ha dåligt samvete" eller "du ska enbart vara passiv, göra ingenting och låta nuet ta dig dit det vill", men då läser man in ganska mycket eget i den samt missar vissa passager som direkt strider emot det där med passivitet. Han säger ju själv att "lugnet" inte är värt det om man hade förlorat förmågan att agera själv och ta egna initiativ. Är helt säker på att du bara tolkat boken på ett sätt som är negativt för dig och skulle jag gissa på varför du slänger dig med dessa ad hominem argument i tråden skulle jag gissa på att du rationaliserar för dig själv. Kärnan i boken är ju att inte styras av sina ofrivilliga tankar och vara så centrerad i nuet som möjligt, vilket känns som två ganska konstiga grejer att argumentera emot.
Även skitmaterial kan ha bra poänger i sig. Problemet är att man tappar bort det som är viktigt om man går in för Eckhart Tolle grejerna. De som är de bra poängerna i boken är inget unikt för just Tolle, han komplicerar det bara på ett dåligt sätt. Det handlar om rätt simpla saker egentligen, och då finns det betydligt bättre material som förklarar det som är viktigt (Att vara centrerad, att vara i nuet, och ha kontroll över sina tankar och känslor) på ett mycket bättre sätt utan bullshit. Det handlar inte om en egen tolkning, det handlar om att om man följer det praktiska han säger, kommer man bara bli verklighetsfrånvarande, och passiv. Det är helt enkelt inte naturligt att gå runt och lyssna på tankarna, känna av sina känslor, betrakta omgivningen och alla färger ungefär som att man tog syra. Och man åstadkommer inte så mycket från det läget heller. Nu snackar vi faktiskt om The power of now med, som är en väldigt praktisk bok, så det där argumentet om hans egna poänger håller inte, då det är en instruktion för hur man ska utöva hans "lära".


Möjligen relaterade ämnen...
Tråd: Skapare Svar: Visningar: Senaste inlägg:
  Brené Brown: The power of vulnerability(rolig, 20min lång vid) illdan 3 1,456 2013-05-06,18:18
Senaste inlägg:: Sam
  Tolle principer sammanfattade @RSDNATION Spider 3 1,499 2012-07-23,18:37
Senaste inlägg:: Spider

Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}