LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Träning och långvarig förkylning - hur gör ni?
2013-09-30,15:20,
Inlägg: #1
Träning och långvarig förkylning - hur gör ni?
Jag har varit förkyld i över en och en halv månad nu. I början tränade jag som vanligt, men då den inte släppte tog jag ett uppehåll på tio dagar. Det blev bättre, så jag tränade en gång (hemskt pass och förjävlig träningsvärk efteråt), men därefter blev det värre igen. Jag dricker ingen alkohol för tillfället, men dansar ofta i många timmar på helgerna. Jag har testat med enorma doser c-vitamin utan success.

Jag vill inte förlora mer progress på gymmet, så jag behöver verkligen komma igång. Symptomen är lite hosta, lite slem i halsen och en del snorighet. Jag är lite tung i huvudet också.

Hur hanterar ni det?
2013-09-30,15:33,
Inlägg: #2
RE: Träning och långvarig förkylning - hur gör ni?
Låter som om du har klent immunförsvar om du blir förkyld direkt igen efter tillfrisknad och ett träningspass. Hur ser din klädsel ut när du e ute på helgerna å rent allmänt? Se till att alltid vara varm runt fötterna, öronen å händerna så minskar du risken för att bli infekterad pga kyla som gör dig mer mottaglig för infektion. Såvida int jag ska partajja el ska på nått viktigt möte så går jag alltid klädd som om det vore vinter, hellre det än att bli fittförkyld. Käka oxå mkt vitlök, lök i allmänhet (tugga tuggummi för bättre andedräkt sen). Om det inte blir bättre så äré på tiden att gå till läkare å se om det kan vara nått annat som gör dig förkyld än klassiska virus.
2013-10-01,13:09,
Inlägg: #3
RE: Träning och långvarig förkylning - hur gör ni?
Samma här. Skulle gymma idag men vaknade upp utan förmågan att kunna prata pga allt slem i halsen och såklart har man mouthbreathat hela natten pga täppt i näsan, förvärrar ju bara halsen.

Och jag var sjuk tor-fre, bättre på lördagen och gick sen ut... sen gym på det.

Som Aplay säger så tror jag att kyla mycket väl kan vara en orsak.
2013-10-01,13:21,
Inlägg: #4
RE: Träning och långvarig förkylning - hur gör ni?
Mörk choklad hjälper mig mot förkylning.
Will To Power.

Winning Beats The Game.

2013-10-01,13:27,
Inlägg: #5
RE: Träning och långvarig förkylning - hur gör ni?
Ett första steg kan vara att kolla hygienen. Vet att det är jobbigt men man kan ju försöka tvätta händerna efter man bajsat åtminstone några ggr i veckan.
<3

FaceOfF Skrev:But a PUA, I am. Did you see me do my thing man?
2013-10-01,13:29,
Inlägg: #6
RE: Träning och långvarig förkylning - hur gör ni?
Sen i övrigt, ÄT MYCKET. Det är viktigt att du får i dig mycket energi för att bli frisk (och ät bra saker, givetvis).
Will To Power.

Winning Beats The Game.

2013-10-01,13:53,
Inlägg: #7
RE: Träning och långvarig förkylning - hur gör ni?
(2013-10-01,13:21)TonightIsTheNight Skrev: Mörk choklad hjälper mig mot förkylning.

Placebo is the shit Wink
2013-10-01,14:02,
Inlägg: #8
RE: Träning och långvarig förkylning - hur gör ni?
(2013-10-01,13:53)Tenga Skrev: Placebo is the shit Wink


Antioxidanter = placebo ? Utveckla?
Will To Power.

Winning Beats The Game.

2013-10-02,17:56,
Inlägg: #9
RE: Träning och långvarig förkylning - hur gör ni?
Jag håller med, själv hatar jag också att vara förkyld, sabbar mycket av träning, ork osv.

Problemet med förkylningar är att dem är olika virus, jag läste nånstans att det finns över en miljon olika förkylningsvirus i världen, så det finns många olika vägar att smittas. När man upplever att man har varit förkyld en längre tid så är det ofta flera olika virus man har fått efter varandra och inte ett och samma. Detta beror på att cellernas motståndskraft mot nya virus är svagare när man precis har varit sjuk. Därför ska man inte tro att man går säker och immun bara för att man nyss var sjuk.

Förutom vitaminintaget så försök att dra ner på sockret i kosten, undvik godis, läsk etc. Socker hämmar immunförsvaret. En annan viktig grej är att försöka unvika handtag på bussar, offentliga dörrar osv. Jag försöker alltid att tvätta av eller sprita händerna om jag vet att jag har varit i såna miljöer.

Möjligen att jag har lite överdriven "bacillskräck" men sen klarar jag mig ofta undan med någon enstaka förkylning årligen!
2013-10-02,18:14,
Inlägg: #10
RE: Träning och långvarig förkylning - hur gör ni?
(2013-10-02,17:56)Bollee Skrev: Jag håller med, själv hatar jag också att vara förkyld, sabbar mycket av träning, ork osv.

Problemet med förkylningar är att dem är olika virus, jag läste nånstans att det finns över en miljon olika förkylningsvirus i världen, så det finns många olika vägar att smittas. När man upplever att man har varit förkyld en längre tid så är det ofta flera olika virus man har fått efter varandra och inte ett och samma. Detta beror på att cellernas motståndskraft mot nya virus är svagare när man precis har varit sjuk. Därför ska man inte tro att man går säker och immun bara för att man nyss var sjuk.

Förutom vitaminintaget så försök att dra ner på sockret i kosten, undvik godis, läsk etc. Socker hämmar immunförsvaret. En annan viktig grej är att försöka unvika handtag på bussar, offentliga dörrar osv. Jag försöker alltid att tvätta av eller sprita händerna om jag vet att jag har varit i såna miljöer.

Möjligen att jag har lite överdriven "bacillskräck" men sen klarar jag mig ofta undan med någon enstaka förkylning årligen!

Stämmer det verkligen att socker hämmar/försämrar immunförsvaret? Det har jag aldrig hört talas om. Om sådant är fallet så fattar jag iaf varför min kropp e lite seg just nu då jag käkar liiiiiite för mkt socker just nu haha!
2013-10-03,13:43,
Inlägg: #11
RE: Träning och långvarig förkylning - hur gör ni?
(2013-10-02,18:14)AplAy Skrev: Stämmer det verkligen att socker hämmar/försämrar immunförsvaret? Det har jag aldrig hört talas om. Om sådant är fallet så fattar jag iaf varför min kropp e lite seg just nu då jag käkar liiiiiite för mkt socker just nu haha!

Absolut, det är tämligen välkänt till och med. Om man är förkyld och tänker efter så är det ofta så att precis innan man insjuknade så åt man mycket socker en period, åtminstone för mig är det så!

http://alternativehealthatlanta.com/immu...ne-system/
2013-10-04,17:36,
Inlägg: #12
RE: Träning och långvarig förkylning - hur gör ni?
Är dock kritisk till den studien. Enligt källor blev Dr. Linus Pauling kritiserad för just den studien. Samt så finns det även källor som tyder på att kolhydrater stärker immunförsvaret, dock inget man heller har kunnat dra några rimliga slutsatser av.

Jag antar att man själv får bestämma vad man tror på.
Life is a game.
2013-10-04,20:33,
Inlägg: #13
RE: Träning och långvarig förkylning - hur gör ni?
(2013-10-04,17:36)Bubblan Skrev: Är dock kritisk till den studien. Enligt källor blev Dr. Linus Pauling kritiserad för just den studien. Samt så finns det även källor som tyder på att kolhydrater stärker immunförsvaret, dock inget man heller har kunnat dra några rimliga slutsatser av.

Jag antar att man själv får bestämma vad man tror på.

Okej jag har ingen större koll på författaren i övrigt faktiskt, men jag är tämligen övertygad om att socker inte är bra för immunförsvaret dock.

Intressant med kolhydrat-teorin för övrigt, kan nog ligga en del i det!


Möjligen relaterade ämnen...
Tråd: Skapare Svar: Visningar: Senaste inlägg:
  Fasta vid symptom av förkylning, fler som provat? SvaMp_ 3 2,853 2015-12-26,03:00
Senaste inlägg:: Rednales
  Motivation för träning och kost sjoggaa 4 3,068 2015-06-21,16:05
Senaste inlägg:: felicia
  Dorain yates lång intervju. Livet, träning, sterra etc. russel 2 1,376 2013-07-26,18:16
Senaste inlägg:: russel
  AAS, Träning, Pwo, viktnedgång och annan skit! Mindful 16 9,702 2013-06-13,13:51
Senaste inlägg:: Mindful
  Tips på gym/träning/bodybuilding filmer Sylvester 6 3,163 2013-03-30,20:52
Senaste inlägg:: Entreprenören
  Prioritera träning av vissa muskelgrupper ZeroGame 19 8,405 2012-11-21,00:44
Senaste inlägg:: Madrock
  Bara i samband med träning? neandertalaren 6 2,282 2012-09-20,18:31
Senaste inlägg:: TobiasK
  Körtelfeber och träning Bubblan 12 3,656 2012-02-29,15:36
Senaste inlägg:: ben-hur

Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}