LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
HUR böcker bör läsas.
2014-12-27,07:33,
Inlägg: #1
HUR böcker bör läsas.
Att läsa böcker är en aktivitet man fått höra sedan stödhjulsåldern skall ha positiv inverkan på ens intelligens och ge en ökad förståelse för omvärlden. Personligen i mina yngre år var jag aldrig någon som berikade min inlärning med redundant läsning utanför skoltid. De fåtal böcker jag läste var köpta till mig av någon släkting som jag kände mig nödsakad att läsa. Det var först då jag blev intresserad av självutveckling då det såddes ett intresse och jag förstod varför aktiviteten var så lovprisad. Sedan dess har mitt intresse för böcker ökat lavinartat och att läsa en bok i var eller varannan vecka har blivit standard.

Detta är dock inte artikel där jag skall förtälja min bakgrund och hur jag kom att älska litterära verk. Inte heller en artikel varför ni alla bör läsa eller hur ett stort ordförråd vinner mark i sociala sammanhang. Utan denna artikel kommer handla om ett problem som jag vet många upplever som läser en del. Hur man skall kunna memorera och integrera vad man läser och inte förglömma 99 % av boken efter ett par (veckor) år.

Nyligen läste jag ur A Game of Thrones, George R.R Martin, idéen att illustrera min metod och göra en artikel utav det föll naturligt med hopp om att denna metodik kan öka er inlärning, ert minne och intresse så som det gjort för mig.

Läste i förrgår en artikel som hävdade att du endast tar till dig 2-10 % av innehållet från de böcker du läser. Att specificera exakta procent är lite väl långsökt men det ligger någonting i det. Exempelvis var How to Win Friends and Influence People skriven av Dale Carnegie, en av de första självutvecklingsböckerna jag läste. Det enda jag minns från boken var att man skulle le. Visserligen är jag starkt troende att en del tas upp undermedvetet och påverkar ens beteende och tankemönster, men det är rätt intressant hur mycket man faktiskt glömmer på ett par år.

Detta tillvägagångssätt, teknik eller vad man nu vill kalla det, är egentligen ett par små tekniker som utgör en helhet som gör en mer engagerad och intresserad, vilket således ger ökat fokus, minne och inlärning.


Primärt kan nämnas att mindsetet då man läser är väldigt viktigt, som med allt. Ju fler anledningar du hittar att läsa emanerar fler positiva effekter och resultat från din läsning. Personligen ser jag läsning som att mata kalorier till min hjärna för att bygga mitt intellekt, som gym-rat är det en approach som fungerar för mig. En googlesökning bort hittar du även dussintals anledningar varför läsning är bra för dig.

Sekundärt bör läsning ses som en dialog, ett samtal med en person som lagt ner extremt många timmar för att sammanställa sitt yttersta material på ett par hundra sidor text.

Under läsningen vill du sitta med en bläckpenna till hands, understryk quotes, markera intressanta stycken, skriv i marginalerna, sätt sidhänvisningar längst bak i boken. Googla och skriv ner ord om du är extra ambitiös eller ha telefonen nära till hands med ett dictionary och gör en snabb koll för att inte förflacka läsningshastigheten. Bara detta kommer engagera dig väldigt mycket mer i läsningen, ökat fokus och mindre trötthet. Skriva ner i ett anteckningsblock är också ett alternativ, men kan problematisera läsningen på bussen, whatever floats your boat.

Slutligen skall du skriva en sammanfattning på 250-500 ord, du skall ej recitera hela boken, kanske några rader vad händelseförloppet var för att påminna dig själv i framtiden om handlingen. Det betydelsefulla är att du skriver ner de viktigaste lärdomarna, kanske några egna analyser eller tolkningar om du känner att det behövs. Personligen då jag läst böcker mer åt självutvecklingshållet har jag konkretiserat mina tolkningar och analyser på papper, medans jag i mer vetenskapliga alster kopplat informationen till min vardag samt tidigare kunskaper, och i fiction låtit quotes bestå som de är. Läsa fiction som non-fiction är hett tips jag rekommenderar.


Nedan följer ett exempel, notera att det inte behöver vara någon vacker roman utan den är till för dig själv, så när du kollar tillbaka på den triggar du tankemönster och förnyar de lärdomar du hämtade från verket. Efter ett tag får du ett eget litet bibliotek med böcker du läst där informationen alltid finns tillgänglig.


A Game of Thrones

George R.R. Martin

A Game of Thrones är en roman som inte gör sig lämplig att sammanfatta på bara ett fåtal hundra ord. Bokens titel fångar essensen ypperligt som syftar på de spel och lögner som orbiterar kampen om tronen och styret. De otroligt välgjorda karaktärerna och imposanta värld de lever gör alstret till en bok där mycket finns att hämta i form av lärdomar samt inspirerande, personlighetsdrag. Att läsa denna fiction som non-fiction är ett måste där som nämnt, mycket finns att hämta mellan raderna.

Orginaltexten på engelska är ett måste, inte minst på grund utav det extraordinära språket som R.R.Martin levererar utan också för det berikade ordförråd som fås efter läsning av verket.

Auktoriteten av att ha en stark, mörk röst återkommer genom boken "/.../ a voice with an edge of Valyrian steel.", "A true commander needs a booming voice". Elliot Hulse röstträning bör undersökas närmre. Även vikten av att vara remorseless, alpha egenskaper som bör kultiveras mer.

Tyrion Lannister, en sann inspiration.

"There's much to be said for taking people unawares. You never know what you might learn."

"Oh, I learn things everywhere I go."

"Never show them you're afraid."

"Let them see that their words can cut you, and you'll never be free of the mockery. If they want to give you a name, take it, make it your own. Then they can't hurt you with it anymore."


Eddard Stark skiner också med lärdomar att inmänga i ens handlingar och tankar.

"Know the men who follow you, and let them know you."

Remorseless och bold.

"The boys are not at fault. he told the king. You're too fat for your armor, Robert."

Den 802 sidor långa boken besitter också sporadiska sentenser som dyker upp här och var.

"I was never so alive as when I was winning this throne, or so dead as now that I've won it."

"You can't hammer tin into iron, no matter how hard you beat it, but that doesn't mean tin is useless."

"Robert was never a man to leave the battleground so long as a foe remained standing"


Söka obekvämligheter och ständigt pusha sig själv.

"A king should never sit easy. Aegon the Conquerer had said, when he commanded his armorers to forge a great seat from the sword laid down by his enemies."

Svärddansaren Syrio Forel belyser handlingar över ord och visdomsord.

"My words lied. My eyes and my arm shouted out the truth, but you were not seeing. /.../ Watching is not seeing."

"Opening your eyes is all that is needing. The heart lies and the head play tricks with us, but the eyes see true. Look with your eyes. Hear with your ears. Taste with your mouth. Smell with your nose. Feel with your skin. Then comes thinking, afterward, and in that way you know the truth.

"Fear cuts deeper then swords."

"The man who fears loosing have already lost."

"Never do what they expect."


Slutligen ett citat som går att dra många liknelser till alla slätstrukna individer bland oss.

"A craven can be as brave as any man, when there is nothing to fear. And we all do our duty, when there is no cost to it. How easy it seems then, to walk the path of honor."

Jag väljer att lämna allt som citat snarare än mina egna tolkningar då jag finner att ett snöre utan ändar ger mer när det kommer från fiction.

Till syvende och sist är A Game of Thrones en av de mest välskriva böcker jag läst som får serien att hamna djupt in i skuggan.



Så där har ni det, Junkies tips för att öka er intelligens och intresse för att läsa.

/Junkie
The unexamined life is not worth living.
- Socrates
2014-12-27,13:57,
Inlägg: #2
RE: HUR böcker bör läsas.
Skön tråd. Har en del halvpåbörjade böcker jag tänker ta mig igenom.
Will To Power.

Winning Beats The Game.

2014-12-27,22:30,
Inlägg: #3
RE: HUR böcker bör läsas.
Nice, bra trådstart!

Gick rätt nyligen på en föreläsning om att vara en "active reader" så jag är rätt bekant med tipsen. Tycker iaf du fått med det mesta, särskilt att markera + skriva i marginalerna, dessa ger väldigt mycket.

Vill även tillägga att det som skrivs i marginalerna kan vara allt från läsarens direkta reaktioner på innehållet, till frågor(om man inte förstår något/vill ta frågor steget längre för djupare analys etc.) samt bilder o modeller som t.ex. förenklar innehållet.

Utöver det bör man:
Läsa om, iaf att man känner att man tappat bort sig, ska vara fokus!
Jämföra samt se skillnader/likheter med annan liknande litteratur.

plus att tänka utanför boxen och att vara kritisk i läsningen..
Hittade en bild jag hade med en jämförelse mellan en vanliga läsare och en aktiv läsare.
[Image: R8BEqV.jpg]



btw. hur länge läser du i sträck?
2014-12-28,12:40,
Inlägg: #4
RE: HUR böcker bör läsas.
(2014-12-27,22:30)Fiskarn Skrev: Nice, bra trådstart!

Gick rätt nyligen på en föreläsning om att vara en "active reader" så jag är rätt bekant med tipsen. Tycker iaf du fått med det mesta, särskilt att markera + skriva i marginalerna, dessa ger väldigt mycket.

Vill även tillägga att det som skrivs i marginalerna kan vara allt från läsarens direkta reaktioner på innehållet, till frågor(om man inte förstår något/vill ta frågor steget längre för djupare analys etc.) samt bilder o modeller som t.ex. förenklar innehållet.

Utöver det bör man:
Läsa om, iaf att man känner att man tappat bort sig, ska vara fokus!
Jämföra samt se skillnader/likheter med annan liknande litteratur.

plus att tänka utanför boxen och att vara kritisk i läsningen..
Hittade en bild jag hade med en jämförelse mellan en vanliga läsare och en aktiv läsare.
[Image: R8BEqV.jpg]



btw. hur länge läser du i sträck?


Solida tips helt klart!

Helt olika, kan ha längre och längre läs-sessioner hela tiden, brukar dock föredra att kör kring 1 timma i taget och köra lite fler pass snarare än ett långt. Väldigt varierande dock, beror mycket på bok också. När jag flög från Kanazawa till Okinawa läste jag mer eller mindre 6-7 timmar i sträck med endast små pauser, incheckning, boarding etc.
The unexamined life is not worth living.
- Socrates


Möjligen relaterade ämnen...
Tråd: Skapare Svar: Visningar: Senaste inlägg:
  Sammanfattningar av böcker och annat game-relaterat material Fiskarn 0 1,113 2016-02-02,09:37
Senaste inlägg:: Fiskarn
  BRA böcker om det sociala livet, RSD-liknande saker.. MassRiot 24 10,394 2013-02-10,15:36
Senaste inlägg:: Entreprenören

Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}