LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Den stora hjälptråden för kost tillskott
2012-04-24,20:52, (Detta inlägg ändrades senast: 2012-04-24,21:47 av {2} alpha dawg.)
Inlägg: #1
Den stora hjälptråden för kost tillskott
Pågrund av request så tänkte jag att vi startar denna tråden där vi kan hjälpa och dela med oss av våra egna erfarenheter av olika produkter som rör kost och näring.

Jag har själv tränat i snart 4 år och testat allt från fettförbrännare till testoboosters så tänkte skriva en liten rekommendations lista som kommer fyllas på ut med tiden.

[SIZE="3"]Essentiella kosttillskott
[/SIZE]

1 - Det viktigaste kosttillskottet

Whey protein pulver
- Nästan det alla kör med på gymmen och det är egentligen det enda du behöver. Jag doserar cirka 30-45 g direkt när jag vaknar, till mellanmål, innan träning, efter träning och en liten extra dos om jag är hungrig mitt på dagen.

Märke: Body Science Whey-100, alla smaker är goda men mina personliga favoriter är blåbär och päronsplitt

2 - Under natten

Kaseinprotein / Nattprotein
- Under natten så kan det vara till fördel att använda sig av ett långsamt protein som utsöndras över ett flertal timmar - kaseinprotein.

3. Vitamintillskott

Multivitamin, D-vitamin och Zink
- Flertalet personer får inte i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler vilket kan leda till förminskad muskeltillväxt. Enkelt och smidigt att köra med exempelvis "daily one multivitamin" för att få i sig viktiga vitaminer till kroppen.

D-vitamin anser jag vara särskilt viktigt under vintertiden. D-vitamin producerar nämligen kroppen av att vara ute i solen och är väldigt viktig för ditt immunförsvar. Om du ofta blir sjuk och smittad av förkylningar så ge detta en chans!

Zinkbrist i kroppen är inte bra, det förminskar ditt testosteron ganska mycket och är onödigt att ha brist på då det är lätt att åtgärda.

Det du kan börja med är att gå till apoteket eller ett "natur apotek" och köpa produkten "Zink status", det är en liten vätska du sköljer runt i munnen och beroende på hur det smakar får man reda på ett ungefär om du har zinkbrist eller ej.

[SIZE="3"]Icke essentiella kosttillskott
[/SIZE]

4 - Ge din träning en push

Preworkout produkter
- Alla kan komma till den gränsen i träningen då motivationen inte är lika hög och man känner sig inte riktigt taggad att palla sin röv till gymmet. Då kan en PWO vara just det du behöver.

Med PWO så blir du extra taggad och fokuserad (beroende på innehåll). Det finns en drös massa olika märken och produkter men det dem flesta har gemensamt är; kreatin, koffein, beta-alanin och någon stimprodukt.

Jag har testat dem mesta olika märkena och det som fungerar bäst för mig är dem som innehåller "Geranamine, även kallat DMAA". Exempel på produkter med det är Jack3d och Berzerk.

Ni kan självklart välja att köpa ingredienserna till PWO's separat, exempelvis koffein och endast inta detta innan träning, eller på morgonen för den delen.

Testoboosters
- Kring denna delen så har jag inte någon jätte erfarenhet, jag har testat DAA + en AI (Resveratrol) och det funkade någorlunda på mig. Man märkte helt klart att man ökade i vikter och träningen fick sig en liten kick.

Det som kan vara värt att tänka på är att om man kör ett rent ämne som höjer testot så finns det även stor risk att det även ökar östrogenet. Därför kan man köra på en så kallad AI produkt som minskar östrogenet eller rättare sagt håller det i schack. Exempel på produkter är Resveratrol, fenugeek eller ALC.

Fettförbrännare
- Har inte heller kört på många och av vad jag har hört från andra kroppsbyggare så är de flesta på marknaden i dagsläget ganska kassa.

Jag gjorde till exempel en tabbe och körde på en ny amerikansk fettförbrännare för något år sedan som visserligen funkade men orsakade grova minnseförluster. Med detta sagt så LÄS PÅ innan ni stoppar i er någon ny "mirakel produkt".

5 - Aminosyror

BCAA/EAA
- Spelar ingen roll vilken du kör på, personligen använder jag mig av Scivation Xtend (BCAA). Ta detta innan och efter träning, alternativt under träning. Inget mirakel tillskott, men finns flertal studier som stöder dess gynnsamma effekt.
STOP GIVING A FUCK

-- Tillfälligt borta pga förhållande --
2012-04-24,23:36,
Inlägg: #2
Den stora hjälptråden för kost tillskott
Kassein är IMO totalt slöseri med pengar. Käka kvarg istället - samma effekt, bättre bukfylla.

Kreatin förtjänar f.ö en egen spalt för människor som är intresserade av styrkebaserad och explosiv träning. Definitivt essentiellt om man tränar tungt 3+ gånger i veckan och inte trycker i sig ett kilo kött om dagen, och vill prestera på topp varje gång.
"No man has the right to be an amateur in the matter of physical training. It is a shame for a man to grow old without seeing the beauty and strength of which his body is capable."
2012-04-25,07:20,
Inlägg: #3
Den stora hjälptråden för kost tillskott
golvmopp Skrev:Kassein är IMO totalt slöseri med pengar. Käka kvarg istället - samma effekt, bättre bukfylla.

Kreatin förtjänar f.ö en egen spalt för människor som är intresserade av styrkebaserad och explosiv träning. Definitivt essentiellt om man tränar tungt 3+ gånger i veckan och inte trycker i sig ett kilo kött om dagen, och vill prestera på topp varje gång.

Håller inte med på någon av dina punkter. Kaseinprotein sköt min träning till höjden rätt rejält när jag började med det. Kreatin, fine, men det finns i dem flesta PWO's men är absolut inget måste...
STOP GIVING A FUCK

-- Tillfälligt borta pga förhållande --
2012-04-25,21:10,
Inlägg: #4
Den stora hjälptråden för kost tillskott
Whey är bas i min träning, drar 100% från MMsports. Använder även kreating samt PWO(EAA-XXX), funkade faktiskt rätt bra.

Använder även mass gainer från tid till tid, insåg dock att den bara rubbade min hunger då jag inte kan äta efter att ha tagit den, vilket gjorde att den blev som istället för att äta mat, så jag rekommenderar att käka mycket och ta vanlig whey efter gymmet istället.
2012-04-25,21:31,
Inlägg: #5
Den stora hjälptråden för kost tillskott
Kanske dum fråga, men om man redan får i sig stora mängder protein i kosten är det väl onödigt att ta proteinshakes?
2012-04-25,21:32,
Inlägg: #6
Den stora hjälptråden för kost tillskott
slyngel Skrev:Kanske dum fråga, men om man redan får i sig stora mängder protein i kosten är det väl onödigt att ta proteinshakes?

yes. Sålänge du ligger på ett bra intag, säg runt 2g/kg som ex så e shakes bara en onödig utgift.
find it, fuck it, forget it.
2012-04-25,21:34,
Inlägg: #7
Den stora hjälptråden för kost tillskott
slyngel Skrev:Kanske dum fråga, men om man redan får i sig stora mängder protein i kosten är det väl onödigt att ta proteinshakes?

Helt rätt, men vad anser du vara stora mängder? Jag ligger dagligen på cirka 400-500 g protein (väger 100 kg), sen kan det också vara svårt att ha tillgång till mat direkt efter träningen då kroppen är som mest upptagbar för protein.
STOP GIVING A FUCK

-- Tillfälligt borta pga förhållande --
2012-04-25,21:38,
Inlägg: #8
Den stora hjälptråden för kost tillskott
HUr motiverar du din höga proteinkonsumtion alpha dawg? Det är ju fan 5 g protein per kilo? Njuren kan inte må bra?
2012-04-25,21:45,
Inlägg: #9
Den stora hjälptråden för kost tillskott
Ragnarök Skrev:HUr motiverar du din höga proteinkonsumtion alpha dawg? Det är ju fan 5 g protein per kilo? Njuren kan inte må bra?

Jag motiverar den med att högkonsumtion av protein leder till ökad muskelmassa, varför tror du BB proffsen kör med det? Seth Ronland skrev en bra artikel om njurarnas påverkan av högt proteinintag och det är att njurarna hos en frisk individ, dvs utan någon medfödd sjukdom eller försämrad njurkapacitet inte tar någon skada av att käka mycket protein.
STOP GIVING A FUCK

-- Tillfälligt borta pga förhållande --
2012-04-25,21:50,
Inlägg: #10
Den stora hjälptråden för kost tillskott
alpha dawg Skrev:Helt rätt, men vad anser du vara stora mängder? Jag ligger dagligen på cirka 400-500 g protein (väger 100 kg), sen kan det också vara svårt att ha tillgång till mat direkt efter träningen då kroppen är som mest upptagbar för protein.

Jisses, det var en del Smile jag väger 72 kg och utgick ifrån 2g/kg precis som Tobias sa. Enligt min kostapp landade jag på ca 225 g protein häromdan (lite inkosekvent med räknandet), det borde väl va rätt ok? Fast får inte alltid i mig så mycket heller för den delen, så kanske kan va klokt att slänga i mig proteinshakes så jag täcker behovet dom dagar jag inte får det med lveiga kosten. Vad tror du?
2012-04-25,23:25,
Inlägg: #11
Den stora hjälptråden för kost tillskott
slyngel Skrev:Jisses, det var en del Smile jag väger 72 kg och utgick ifrån 2g/kg precis som Tobias sa. Enligt min kostapp landade jag på ca 225 g protein häromdan (lite inkosekvent med räknandet), det borde väl va rätt ok? Fast får inte alltid i mig så mycket heller för den delen, så kanske kan va klokt att slänga i mig proteinshakes så jag täcker behovet dom dagar jag inte får det med lveiga kosten. Vad tror du?

Vad för kostapp kör du?

Själv kör jag ca 300g protein/dag samt kreatin! Kreatin funkar bra för mig tycker jag för att få massa, ser en stor skillnad på de 4 veckor jag kört kreatin nu. Enda är väl att jag dricker typ 4 ggr så mkt när man kör kreatin!
2012-04-25,23:31,
Inlägg: #12
Den stora hjälptråden för kost tillskott
ShapeUp heter den. Finns en stor databas med allt från köttfärs till ahlgrens bilar som man bara knappar in Smile
2012-04-25,23:40,
Inlägg: #13
Den stora hjälptråden för kost tillskott
Annars är "Hälsovakten" att rekommendera, har kört på det länge, enkelt att använda och kan smidigt lägga till nya maträtter/produkter.
STOP GIVING A FUCK

-- Tillfälligt borta pga förhållande --
2012-04-26,03:25, (Detta inlägg ändrades senast: 2012-04-26,03:30 av {2} golvmopp.)
Inlägg: #14
Den stora hjälptråden för kost tillskott
Finns proponenter av båda läger när det gäller proteinkonsumption. Powerliftern Kirk Karwoski exempelvis trycker inte i sig enorma mängder protein - enligt hans egen utsago "as long as I eat 6-7 times a day, and get 150-200g of clean protein, I can eat whatever I want."

[Image: kirk11.jpg]

Killen väger f.ö 125kg och satte en dubbel på 454kg i böjen.
"No man has the right to be an amateur in the matter of physical training. It is a shame for a man to grow old without seeing the beauty and strength of which his body is capable."


Möjligen relaterade ämnen...
Tråd: Skapare Svar: Visningar: Senaste inlägg:
  Tillskott som Boostar Testosteron? Rednales 6 6,065 2016-03-22,09:41
Senaste inlägg:: tay
  Motivation för träning och kost sjoggaa 4 3,078 2015-06-21,16:05
Senaste inlägg:: felicia
Tongue Bra kost! Mindful 20 11,907 2014-11-06,01:41
Senaste inlägg:: zorro69
  Tillskott innan efter gympass Sylvester 20 7,421 2013-04-28,15:44
Senaste inlägg:: Kasi
  kost för energi/välmående tay 7 2,637 2012-10-21,01:19
Senaste inlägg:: TobiasK
  Optimal kost för testoboost, energi och motivation? Spider 19 7,255 2012-07-21,11:44
Senaste inlägg:: TonightIsTheNight
  olika stora neandertalaren 2 1,543 2012-03-26,22:50
Senaste inlägg:: TobiasK

Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}