LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Är jag introvert eller bara skadad?
|
2013-11-30,01:50,
(Detta inlägg ändrades senast: 2013-11-30,01:53 av {2} Silentshot.)
|
|||
|
|||
RE: Är jag introvert eller bara skadad?
När ni nämnde överstimulerad fick det mig att fundera över:
Citat:Highly sensitive person, eller HSP, åsyftar ett medfött karaktärsdrag. En högkänslig person/HSP kan sägas ha ett finkänsligare nervsystem. Karaktärsdraget definieras som en utförligare bearbetning av sinnesintryck än genomsnittspersonen, alternativt att HSPersoner i allmänhet tar in mer information och fler nyanser från sin omgivning än andra gör, och därför har mer sensoriskt material att bearbeta. Det kan manifestera sig på många sätt, bland dem ett behov av att periodvis dra sig undan, en observerande eller avvaktande inställning till omgivningen som kan misstolkas som blyghet, eller ett levnadstempo som kan tolkas som långsamt.[1] Termen Highly sensitive person myntades av Dr. Elaine N. Aron 1996 och begreppet har kontinuerligt ökat i popularitet. Ett antal böcker har skrivits om ämnet, till exempel "Help Is On Its Way" skriven av Jenna Forrest, "The Highly Sensitive Person's Survival Guide" med förord av Elaine Aron och "The Highly Sensitive Person's Companion" av Ted Zeff. Fråga mig inte om forskningen runt denna teorin, bara något jag snappat upp random ute på zeh iNET.
"Dont do drugs, dont have unprotected sex, dont be violent. Leave that to me."
|
|||
« Nästa äldre | Nästa nyare »
|
Användare som tittar på tråden: 4 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}