LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Till er med Social Fobi (eller bara allmänt osäkra/blyga och stressade människor)
2012-10-28,03:16,
Inlägg: #1
Till er med Social Fobi (eller bara allmänt osäkra/blyga och stressade människor)
Jag har inte skrivit texten. Den är ifrån denna tråd på flashback.

Jag läser nästan dagligen om folk här på Flashback som har det svårt inom det sociala och inte riktigt känner att de klarar av att stå någonstans med mycket folk runtomkring sig. Jag hade tänkt skriva en text till er och hoppas att ni tar åt er av det jag skriver och faktiskt göra som jag säger. (även om det självklart är svårt, inget är enkelt). Måste tillägga att detta inte bara är för de med grovt sociala problem utan också för er osäkra själar där ute som känner sig lite utanför för att man är lite blygare än sina vänner eller liknande.


För det första, sträva inte efter något du ser som närmast omöjligt om du nu vill ändra på dig. Du kan inte gå från en ganska tyst person till världens mest sociala på en dag.

En grej inte många tysta och introverta människor förstår är att ni inte är dummare än någon annan, ni ska inte tro att ni är värdelösa för att ni inte är lika social som personen till höger om dig osv. Tysta och osäkra människor tänker mycket, man tänker så sjukt mycket vilket både är positivt och negativt, det negativa är att man helt enkelt då blir osäker i pressade sociala situationer. När du pratar med någon du inte känner så jätte bra eller inte alls finns det saker jag ser att ni gör: man stammar när man pratar, får "hjärnsläpp" (tabbar bort sig helt i meningen), har svårt att hålla ögonkontakt, tittar ständigt åt olika håll, pratar snabbt och ofta tyst också.
Som sagt, ni tänker för mycket och det ni måste göra är att sluta tänka så mycket. Inför ett möte eller en intervju eller någon specialdag i skolan/jobbet där man ska ut på något lite mer socialt än vanligt.. Innan själva dagen bygger ni upp eran ångest genom att tänka på hur jobbigt det kommer bli samt skräck scenarierna i era huvuden vilket hjälper er att få ännu mer ångest och kanske må piss dagar/veckor innan denna speciella dag. Känner ni igen er?
Börja tänka i ett "vem fan bryr sig perspektiv". Får ni veta på jobbet eller skolan att det snart ska göras en fest eller åka på något kul där aktiviteter och socialt umgänge ingår, ignorera tankarna som försöker komma upp och skrämma dig. Det är ju det som är orsaken till den sociala fobin, hjärnspöken, hjärnspöken och åter igen hjärnspöken. När du går fram till tjejen i skolan och ska fråga hur hon mår så bara gör det!. Du undrar varför alla andra kan prata med den fina tjejen utan problem.. svaret är enkelt, dom är också nervösa, om inte precis lika jävla nervös som du är men dom ignorerar dom där tankarna. Finns människor som knappt blir nervösa för just sådana där grejor, för att det har gjort detta så många gånger att de helt enkelt vant sig vid situationen. Alla typer av människor är nervösa första gången man ska fråga ut den fina tjejen i klassen etc.


Men för att utvecklas och faktiskt få ett mer socialt liv eller om man bara vill känna sig allmänt säkrare är att börja öva på små saker, om du som blyg person klarar av att faktiskt fråga ut en tjej/kille på dejt eller bara snacka om diverse saker efter ha läst detta ska du ha riktigt mycket cred men de flesta måste börja smått och på level 1.

En sak du ofta gör som osäker individ är att gå väldigt osäkert, du vet inte riktigt hur du ska lägga stegen, du tänker på om det är någon bakom dig, du tänker på vad folk som går förbi dig eller står borta vid busshållsplatsen tänker om dig. Men snälla, tänk istället vem i helvete bryr sig om vad dom där borta tänker om mig!? vem fan bryr sig om det är någon bakom mig!?, börja istället att inte bry dig om omgivningen alls. Gå så som du känner dig bekvämast i och sen tänker du inte mer på utan bara nynnar på en random låt samt kollar rakt(!), inte mot marken. Eller så växlar du mellan att titta ner i marken med ögonen (huvudet rakt) och titta upp. Ett litet steg vilket gör att ditt självförtroende höjs. Våga titta folk i ögonen, inte stirra utan bara titta lugnt i 1-2 sekunder samt växla lugnt tillbaka till att titta rakt fram eller vad du nu tittade på. Bara detta kan ta lite tid att lära sig, gör du detta i några dagar eller veckor så kommer det bli rätt enkelt. (beror på dig som individ hur snabbt du kan anpassa dig) Tänk ofta vem bryr sig om dom som går förbi mig nu, jag lever ju mitt liv, fuck dom medans du promenerar vidare. Vifta med armarna eller med armen med ena armen i fickan, gå med båda händerna i fickorna kan vara skönt men försök att ha händerna ute och inte ha de stilla utan bara svinga lite lätt i takt med dina fotsteg. Osäkerhet osar om sig, folk märker direkt om du är osäker på gångstilen och ditt sätt att prata och det kan göra att människor tar avstånd eller också blir lite nervösa när dom väl är i närheten av dig.
Som sagt, det kan ta tid beroende på hur svårt/lätt du har att anpassa dig, låt det ta din tid, ingen brådska. Se livet som chill, inte som ett stressigt skitliv.


Hälsar folk på dig på stan, skolan eller på jobbet? Du känner att dina "Hej/Tjenare" låter osäkert eller tillgjorda?
Le när du säger det, när personen säger "hej *namn* ", le och låt ditt leende synas samtidigt som du säger hej efter någon sekund. Din röst kommer automatiskt låta glatt eller bara mer självsäkert. När du går fram till någon person och du ska säga något så börja med att tänka på frasen du tänkte säga samtidigt som du går fram till personen och bara säger det. Ja, bara säg det, tänk inte på massa onödigt skit så att du får ångest och sedan aldrig går fram. Bara gör det. Tänk på frasen du tänkt säga och sedan säger du det avslappnat, inte snabbt. Ett leende skadar inte, du vet själv när ett leende passar in. När du lärt dig dessa saker kommer du märka att allt går så mycket enklare, plötsligt kan du gå förbi stökiga gäng eller bara mycket människor på stan utan att känna dig osäker.

När du lärt dig att göra allt detta vilket kan ta några veckor eller år beroende på personen(!) så kommer grejer som att dra skämt inför folk eller bara verka social naturligt. Men sen behöver du inte vilja vara den jättesociala heller, det är helt ditt val. Men följ dessa råd om du helt enkelt vill känna dig säkrare. Det är riktigt jobbigt att känna sig osäker, jag skriver allt detta för att jag själv har vart väldigt osäker och på gränsen till social fobi. Folk med dåligt självförtroende är för upptagna med sig själv, koncentrerar sig på vad omgivningen tycker om en fast det egentligen inte är viktigt alls.

Känn dig fri att ställa frågor eller kritisera delar ur mitt inlägg Jag vill att ni osäkra och ensamma människor därute ska veta att ni absolut inte är konstiga eller dumma i huvudet!

Jag har inte kollat igenom min text så beklagar för felstavningar eller andra eventuella misstag.
2012-10-28,03:17,
Inlägg: #2
Till er med Social Fobi (eller bara allmänt osäkra/blyga och stressade människor)
"En liten sammanfattning:

Lösningar för att få dig att bli mer säker.

1. Ignorera omgivningen.
2. Va mer avslappnad, gå som du vill gå utan att tänka mer på det.
3. Våga titta folk i ögonen, le och säga hej till folk kan ge en lite självförtroende boosts.
4. Ska du prata med någon så tänk bara på meningen du ska säga på väg dit, ignorera allt annat i huvudet.
5. Ta det lugnt med allt. Långsamma rörelser istället för stressade och snabba rörelser. (samma princip när du pratar).
6. (Repeterar 1an) Sluta bry dig om omgivningen.
7. Och åter igen, sluta bry dig om omgivningen!

Sådant som är självklart för "normala" människor är inte lika självklart för de osäkra, därför låter mycket av det här "haha men det behövs ingen hjärna för att klura ut det här". Det är just så här man lär osäkra att tänka. "


Möjligen relaterade ämnen...
Tråd: Skapare Svar: Visningar: Senaste inlägg:
  bara klappa igen och dö oskuld piraten99 14 5,240 2017-02-09,17:31
Senaste inlägg:: 4xw3ll
  RSDMax flyttar till Sverige StayHungry 2 1,392 2016-08-10,15:41
Senaste inlägg:: StayHungry
  David Deangelo: Killar som är besatta av att knulla många brudar är tomma människor tvbordet 7 3,633 2016-06-09,23:43
Senaste inlägg:: Willson
  Att stanna halvvägs mot målet, tappa gnistan. Eller en ny fas? Nalirot 4 1,986 2016-05-13,11:03
Senaste inlägg:: Nalirot
  Ego bra eller dåligt? selected 15 6,397 2016-05-08,13:04
Senaste inlägg:: TonightIsTheNight
  Drivkraften till player livsstil. Orsaker? tay 9 4,211 2016-03-12,13:20
Senaste inlägg:: Archidas
  Bjuda in riktiga nice guys till CL? ChuckNorris 2 1,888 2015-02-18,01:13
Senaste inlägg:: Nalirot
  Bör kvinnor betala mer skatt till pensionen? illdan 8 4,459 2015-01-21,13:03
Senaste inlägg:: SvaMp_
  Åkte till Mexico för att ta självmord - drog koks och knullade horar - ångrade sig Mössan 2 2,439 2014-12-21,15:49
Senaste inlägg:: SvaMp_
  Vad har ni för relation till eran morsa? Ballin 12 7,193 2014-11-05,14:25
Senaste inlägg:: Schlinus

Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}