LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Mer energi in än ut för att bygga muskler.
2013-12-10,13:45,
Inlägg: #1
Mer energi in än ut för att bygga muskler.
Jag har läst på många ställen och hört utlåtande från folk med många års erfarenhet av muskelbygge att

"För att kroppen skall växa måste du få i dig mer energi än du gör av med och mycket protein. "



Detta tolkar jag som att man måste hela tiden käka ett överskott på energi, för att va säker på att man inte hamnar på underskott. Vilket menas, om vill få vill bygga muskler måste du även lägga på dig fett.

Sedan får man deffa bort detta.




Varför, kan inte kroppen använda den energi man redan har(läs fett).. då man hamnar på underskott, och ändå se till att man bygger muskler?

Finns det ingen diet man kan käka, där du bygger muskler samtidigt som du bränner fett?(PLZ EXIST).. Typ LCHF kanske?
2013-12-10,13:52,
Inlägg: #2
RE: Mer energi in än ut för att bygga muskler.
(2013-12-10,13:45)illdan Skrev: Varför, kan inte kroppen använda den energi man redan har(läs fett).. då man hamnar på underskott, och ändå se till att man bygger muskler?

Finns det ingen diet man kan käka, där du bygger muskler samtidigt som du bränner fett?(PLZ EXIST).. Typ LCHF kanske?

Jodå det går att bygga muskler samtidigt som man tappar fett via underskott. Men bara till en viss gräns. Som nybörjare går det skitbra och lika för sälar med 25% BF. Men om du ska ner på lägre BF, säg under 10%, så blir det knepigare.

Någon super-mega-diet-2000 finns inte vad jag vet haha.
2013-12-10,14:55,
Inlägg: #3
RE: Mer energi in än ut för att bygga muskler.
Fettceller kan inte omvandlas till muskelceller.

För att lägga på dig någon nämnvärd massa i praktiken så krävs det att du ligger på ett energi-överskott, förslagsvis 200-500kcal.

Att bygga mycket muskler samtidigt som du tappar fett kan du glömma såvida du inte är newbie och/eller använder dig av roider.
[SIGPIC][/SIGPIC]
You can't snort a line of coke off a woman’s ass and not wonder about her hopes and dreams.
2013-12-10,15:03,
Inlägg: #4
RE: Mer energi in än ut för att bygga muskler.
Tanken är ju knappast att "omvandla" fettceller till muskelceller".

På samma sett som du inte omvandlar socker(energi) till muskler så förstår jag att man inte omvandlar fett till muskler.
Tänkte mer på att kroppen borde kunna bruka det fettet man har på kroppen som energi.. Men det är klart, hade kroppen fattat det så hade man ju bara kunna svälta sig själv för att få en fin deffad kropp.



Sålänge jag inte går hungrig så borde jag väl inte hamna på ett underskott? Förövrigt är jag newbie, har inte gymmat på ett år Smile.. blivit typ 25% svagare :<

Nu är det inte så att jag är tjock på något sätt.. Men då borde jag alltså i några månader försöka ligga på överskott, alla dagar i veckan? För att kanske i mars börja ligga underskott för att bli av med all skit jag lagt på mig?
2013-12-10,15:05,
Inlägg: #5
RE: Mer energi in än ut för att bygga muskler.
Posta en bild på överkroppen så ska vi se vad som rekommenderas
[SIGPIC][/SIGPIC]
You can't snort a line of coke off a woman’s ass and not wonder about her hopes and dreams.
2013-12-10,15:23, (Detta inlägg ändrades senast: 2013-12-10,15:42 av {2} illdan.)
Inlägg: #6
RE: Mer energi in än ut för att bygga muskler.
Kanske orkar sen när jag är hemma.. Annars väger jag 82-84kg, 193cm och har ett midjemått på 76cm.


Okej, passa på när jag ändå var på toa.

Hänger löst
[Image: cptimQDl.jpg]




Spänner mig
[Image: RxhpHCZl.jpg]
2013-12-10,18:09,
Inlägg: #7
RE: Mer energi in än ut för att bygga muskler.
Enligt vad jag hört från en muskelbyggare som byggt i några år nu så kan man bara typ deffa å få en pytteliten muskelboost genom att köra på mkt proteiner å färre kalorier, speciellt om man e n00b som mig.

Så jag kör på underskott just nu på kalorier å mkt proteiner så jag kan slipa bort lite fett, behålla mina muskler å få en liten boost så jag kmr i fin form, sen ska jag börja kötta på med överskott så jag får FETT med muskler (get it?!) ;P
2013-12-10,19:23,
Inlägg: #8
RE: Mer energi in än ut för att bygga muskler.
Kör en mysig vinterbulk på det, sen deffar du i mars april nån gång. Eller intermediate fasting om du känner dig hardcore
2013-12-10,20:35, (Detta inlägg ändrades senast: 2013-12-10,20:52 av {2} confused....)
Inlägg: #9
RE: Mer energi in än ut för att bygga muskler.
Anledningen till att du inte kan ligga på underskott i kalorier och fortfarande bygga är för att om du har normalt eller lite med fett på kroppen så kommer inte kroppen ta mer energi än den behöver ifrån fettet för att hamna på +- 0, den tar inte mer än den behöver helt enkelt. Och för att bygga upp dina muskler behöver du hamna på +.

Om man är väldigt otränad och/eller har mycket överflödigt fett kan man dock bygga muskler på kcal underskott, jusst på grund utav att det blir sån jävla chock för kroppen när den inte är van att anstränga sig och därför prioriterar energi till muskeluppbyggning mer än när man är van att träna, det kombinerat med att om man har mycket fett så ger kroppen lättare ifrån sig fett till energi och man kan därför hamna på kcal +. Det är t.ex mycket lättare för en som väger 150kg och 40-50%bf att gå ner 5kg fett än vad det är för en på 85kg och 12%bf.


Därför kör man bulk/def perioder. Först bulkar man och bygger upp sin kropp genom att ligga på kcal + och eftersom det är iprincip omöjligt att äta exakt precis så mycket + kroppen behöver så brukar några kg fett följa med på köpet. Det går självklart att bygga muskler utan att lägga på sig några märkvärda mängder fett, men då riskerar man att "missa" muskler och bygga långsammare eftersom det är väldigt svårt att ligga på exakta gränsen för optimal byggning. Därför kör dom flesta heldre lite extra och medvetet lägger på sig lite fett på bulken, för att vara helt säkra på att dom får ut mest möjligt av sin träning.

Sen kör man def på det efteråt för att få bort fettet. Normalt kör folk bulk på höst/vinter och sen deffar våren så dom ser snygga och rippade ut på sommaren.

edit: Sen behöver man ju inte överdriva bulken som vissa gör, några nästan försöker bli feta och lägger på sig överdrivna mängder fett på bulken, så pass mycket fett att dom fan aldrig klarar/orkar deffa bort det sen och så hamnar dom i moment 22 i en evig bulk period. Tongue Eventuellt pendlar mellan mullig och fet istället för rippad och mullig. ^^

Det finns även en gräns för var det vänder, lägger man på sig väldigt mycket fett på bulken så kommer deffen sen ta så lång tid att trots att man klarar deffa bort allt fett så hade man istället tjänat på att ligga på så litet kcal + att man inte bygger optimalt. Eftersom under deffen så pausar man muskeluppbyggningen, ofta även bryter ner musklerna och tappar lite styrka, hur mycket muskler beror på hur mycket kcal - man ligger på och därmed hur snabbt man väljer att deffa.
2013-12-11,14:42,
Inlägg: #10
RE: Mer energi in än ut för att bygga muskler.
Well, man kan ju alltid köra som Ola Wallengren med VLC-dieten där man livnär sig bara på aminosyror, caseinprotein, olika vitamin/mineral-tillskott samt pillumfrön (fibrer). Han lyckades bygga muskler och tappa fett samtidigt trots att han också hade helt sjuka ätardagar. Vete fan hur jävla bra man mår av en sån diet dock men ja, den funkade för honom
2013-12-11,19:08, (Detta inlägg ändrades senast: 2013-12-11,19:42 av {2} confused....)
Inlägg: #11
RE: Mer energi in än ut för att bygga muskler.
(2013-12-11,14:42)Outkast Skrev: Well, man kan ju alltid köra som Ola Wallengren med VLC-dieten där man livnär sig bara på aminosyror, caseinprotein, olika vitamin/mineral-tillskott samt pillumfrön (fibrer). Han lyckades bygga muskler och tappa fett samtidigt trots att han också hade helt sjuka ätardagar. Vete fan hur jävla bra man mår av en sån diet dock men ja, den funkade för honom

Eller så kan man göra som jag. Jag pissade precis i bensintanken när jag var tom på bensin och sen körde jag 800km/h hem på sladdriga grusvägar samtidigt som jag blundade.

edit : VLC-dieten var som jag mindes nu när jag läste om det igen en extrem def han utförde över en kort period. Alltså inget han byggde på.

Det är bokstavligt talat omöjligt att bygga muskler utan att ligga på kcal+ oavsett vilken diet man kör på(undantag om man lyckas utnyttja kroppens fettreserver, i exemplet jag skrev tidigare) det är som att bygga ett hus av tomma luften, det går helt enkelt inte, det är fysiskt omöjligt och skulle vara ett mirakel av gudanivå.
2013-12-11,22:44, (Detta inlägg ändrades senast: 2013-12-11,23:07 av {2} illdan.)
Inlägg: #12
RE: Mer energi in än ut för att bygga muskler.
(2013-12-11,19:08)confused... Skrev: Det är bokstavligt talat omöjligt att bygga muskler utan att ligga på kcal+ oavsett vilken diet man kör på(undantag om man lyckas utnyttja kroppens fettreserver, i exemplet jag skrev tidigare) det är som att bygga ett hus av tomma luften, det går helt enkelt inte, det är fysiskt omöjligt och skulle vara ett mirakel av gudanivå.

Det är detta man hör av alla biffar typ!!! So it have to be truuueee Big Grin


En kompis förklara för mig att när man käkar LCHF så använder man kroppen fettreserver mer än när man käkar massa carbs(Om det stämmer vet jag ej).. Kanske är möjligt att bygga muskler o bli av med fett om med LCHFar?

Edit: http://www.primalscienista.com/att-bulka-pa-lchf/(NVM denna länken va ju fan en smal tjej som skrivit allt det där... vem bryr sig om vad en smal tjej säger)

Hitta denna länken, vet inte om killen vet vad han snackar om dock. ska se om jag hittar mer info..

Edit 2: http://www.marksdailyapple.com/gain-weig...z2nCZevTEQ

Yttligare än länk.
2013-12-11,22:46,
Inlägg: #13
RE: Mer energi in än ut för att bygga muskler.
Nej, det är inte möjligt i praktiken såvida det inte handlar om dina absolut första månader som styrketränande eller om du är på roids.
[SIGPIC][/SIGPIC]
You can't snort a line of coke off a woman’s ass and not wonder about her hopes and dreams.
2013-12-11,23:16, (Detta inlägg ändrades senast: 2013-12-11,23:18 av {2} confused....)
Inlägg: #14
RE: Mer energi in än ut för att bygga muskler.
(2013-12-11,22:44)illdan Skrev: Det är detta man hör av alla biffar typ!!! So it have to be truuueee Big Grin


En kompis förklara för mig att när man käkar LCHF så använder man kroppen fettreserver mer än när man käkar massa carbs(Om det stämmer vet jag ej).. Kanske är möjligt att bygga muskler o bli av med fett om med LCHFar?

Edit: http://www.primalscienista.com/att-bulka-pa-lchf/

Hitta denna länken, vet inte om killen vet vad han snackar om dock. ska se om jag hittar mer info..

Eller så är det vad all vetenskap i ämnet visar kombinerat med att hålla sig till naturlagarna. Man kan helt enkelt inte skapa/bygga muskler helt magiskt ut ur tomma intet. Det gäller exakt allt vi känner till i universum i dagens läge, energi kan inte skapas eller försvinna, det kan enbart omvandlas och byta form. Och bygga muskler är inte något undantag.

Ska man bygga muskler så behöver kroppen helt enkelt kcal/energi samt byggstenarna(protein).

Det stämmer bra att man använder kroppens fettreserver mer i LCHF. Socker/snabba kolhydrater ökar fettinlagringen i kroppen och vissa typer av fett, t.ex omega3 ökar fettförbränningen.

Så det är kort och gott så att på en LCHF diet så försvinner fettet snabbare/lättare, men det ändrar inte det som jag skrev tidigare om att kroppen som regel inte använder sina fettreserver till att hamna på kcal överskott. När man kommer upp till kcalbalans så väljer kroppen att sluta använda fettreserverna och sparar dom till en annan dag, oavsett om man går på LCHF eller inte. Och som nämnts behövs kcal överskott för att bygga.

Med undatag i extrem fall som jag skrev tidigare. Om kroppen är överviktig och man har mycket överflödigt fett och/eller man är ovan att träna så det blir en extrem shock för kroppen.
2013-12-12,20:45,
Inlägg: #15
RE: Mer energi in än ut för att bygga muskler.
Det går att bygga muskler med kcal underskott ja, men det är inte direkt optimalt nej Smile
2013-12-16,21:18,
Inlägg: #16
RE: Mer energi in än ut för att bygga muskler.
bulkdags för dig illdan. SS och GOMAD.
"No man has the right to be an amateur in the matter of physical training. It is a shame for a man to grow old without seeing the beauty and strength of which his body is capable."
2013-12-20,09:52,
Inlägg: #17
RE: Mer energi in än ut för att bygga muskler.
(2013-12-16,21:18)golvmopp Skrev: bulkdags för dig illdan. SS och GOMAD.

vad är SS?

Jag kör LOMAD(1 liter röd mjölk, 34g protein är inte fy skam).

Efter gymmet käkar jag ofta ägg+bacon, eller en hel del räkor..
Har inte börjat med protein shakes än, men kanske börjar bli dax.
2013-12-20,10:37,
Inlägg: #18
RE: Mer energi in än ut för att bygga muskler.
Lindahls kvarg 500g, 60g protein.
2013-12-20,13:26, (Detta inlägg ändrades senast: 2013-12-20,13:29 av {2} Player.)
Inlägg: #19
RE: Mer energi in än ut för att bygga muskler.
Är inte fet och sockrig mat då som socker. Låt ditt fett komma från fisk och andra nyttiga livsmedel med mycket fett.

Sen tänker för många i kalorier och glömmer bort energin "du mår i" i ditt dagliga liv. Antagligen det som menas med "Mer energi in än ut". Så att sakta men säkert börja äta mer (eller ett fett språng) för att bulka är nog sättet att gå.

Slutar du bara äta fettprodukter och rör dig mycket i din vardag (många fotsteg per dag) och ligger på +kcal så kommer du gå upp i vikt och minska i fett. Lyft tungt för att bygga på muskler med den nya energin.


Möjligen relaterade ämnen...
Tråd: Skapare Svar: Visningar: Senaste inlägg:
  Är muskler verkligen en fördel? StayHungry 15 5,320 2016-08-16,18:10
Senaste inlägg:: Evilvalle
  Vill skaffa lite muskler tay 19 7,619 2016-02-27,13:06
Senaste inlägg:: Northeros
  Större och starkare muskler tack vare nyupptäckt protein! Madrock 5 2,864 2013-01-28,19:12
Senaste inlägg:: Outkast
  bygga muskler, bulka? tay 29 11,907 2012-12-21,14:32
Senaste inlägg:: Stridskuken
  Operation: Kropp Bygga Mercenary 30 13,279 2012-11-10,03:13
Senaste inlägg:: WALL-E
  kost för energi/välmående tay 7 2,616 2012-10-21,01:19
Senaste inlägg:: TobiasK
  Optimal kost för testoboost, energi och motivation? Spider 19 7,236 2012-07-21,11:44
Senaste inlägg:: TonightIsTheNight

Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}