LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Fasta vid symptom av förkylning, fler som provat?
2015-12-16,12:30,
Inlägg: #1
Fasta vid symptom av förkylning, fler som provat?
Så fler som vill haka på min bro-science teori, vore intressant.

När jag känner början av en förkylning hakar jag på fasta, äter i princip ingenting, lite grönsaker mest för näringen, ingefära, vitlök etc, men absolut inget tungt.

Tycker mig känna markant effekt, smäller jag i mig något tungt när jag känner början av en förkylning så kommer dåsigheten nästan direkt. Det är svårt att hålla disciplinen men det är bara att dedikera sig.

Självklart är faktorn att inte stressa och låta sig själv vila kanske den viktigaste men förutom det tycker jag kosten spelar roll. Finns en del jag läst om att fasta låter kroppen förnya sig
http://www.halsasomlivsstil.com/2014/06/...forsvaret/

Teorin är väl att kroppen behöver använda alla energi till att bekämpa förkylningen och inte till att bryta ner mat. Så fler som är game och vill prova och avlägga vad de känner nästa gång de känner början av förkylningen komma, vore intressant.
Winning Beats the Game

Be Selfish
2015-12-21,04:50,
Inlägg: #2
RE: Fasta vid symptom av förkylning, fler som provat?
Ingen aning om det stämmer, men ärligt talat så känns det väldigt väldigt confirmation-bias när jag läser det. Vill man känna/se nåt, så gör man ofta det. Hört om folk som springer när dom har feber för att få mer feber och upplever att dom blir friska snabbare. Om det stämmer eller inte, vem vet.

Finns dock en hel del nya studier som pekar på att fasta är jävligt nyttigt för oss i flera aspekter, så kan säkert ligga nåt i det. Att dra några slags slutsatser kring det är nog svårt, då man inte dirket vet hur snabbt man skulle bli frisk annars om du inte hade gjort si o så. Du kanske bara var mer förkyld vid ena tillfället än det andra. Dessutom alldeles för få ggr per år man blir sjuk för att kunna dra någon slags legit slutsats imo.
2015-12-21,10:32,
Inlägg: #3
RE: Fasta vid symptom av förkylning, fler som provat?
(2015-12-21,04:50)Nalirot Skrev: Ingen aning om det stämmer, men ärligt talat så känns det väldigt väldigt confirmation-bias när jag läser det. Vill man känna/se nåt, så gör man ofta det. Hört om folk som springer när dom har feber för att få mer feber och upplever att dom blir friska snabbare. Om det stämmer eller inte, vem vet.

Finns dock en hel del nya studier som pekar på att fasta är jävligt nyttigt för oss i flera aspekter, så kan säkert ligga nåt i det. Att dra några slags slutsatser kring det är nog svårt, då man inte dirket vet hur snabbt man skulle bli frisk annars om du inte hade gjort si o så. Du kanske bara var mer förkyld vid ena tillfället än det andra. Dessutom alldeles för få ggr per år man blir sjuk för att kunna dra någon slags legit slutsats imo.

Personligen känner jag mig alltid mer sjuk direkt efter tunga måltider om jag vart lite hängig.

Iaf det finns inte objektiva studier kring allt, läser gärna om det finns, sålänge får man prova sig fram till det som man tror hjälper en, så tråden handlar just om fler är intresserade av att ge sin input från ett erfarenhetsperspektiv.
Winning Beats the Game

Be Selfish
2015-12-26,03:00,
Inlägg: #4
RE: Fasta vid symptom av förkylning, fler som provat?
Kan ligga nått i de, men tror ändå man behöver kalorierna. Man behöver ju tillräckligt med energi för att ta hand om kroppen AKA dagligt rekommenderat intag av kalorier. Knepet kanske är att äta lätt mat som kroppen inte behöver bryta ner så mycket men som ändå ger tillräckligt med kalorier.


Möjligen relaterade ämnen...
Tråd: Skapare Svar: Visningar: Senaste inlägg:
  Periodisk fasta för maxade resultat på alla plan. MassRiot 36 19,587 2014-03-21,01:37
Senaste inlägg:: godsgift
  Träning och långvarig förkylning - hur gör ni? Whynot 12 6,690 2013-10-04,20:33
Senaste inlägg:: Bollee
  Jacked is back - Jacked XX - Någon som provat? Commander 10 3,818 2013-02-23,03:04
Senaste inlägg:: zorro69

Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}