LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Social utveckling, fysisk hälsa å sånt
2012-02-16,20:22,
Inlägg: #1
Social utveckling, fysisk hälsa å sånt
Sådär, sista tuggan potatisbullar & bacon sänkt (fasen va gott det är med ungkarlsmat ibland!) och det är dags för lite mental onani.

Ibland uppkommer frågan om vad det är vi håller på med här egentligen, då många utifrån verkar ha en bild av att det handlar om att diskutera och utbyta tekniker att manipulera flickor för sexuella intressen. Alla vi som är med här vet ju hur det egentligen ligger till.

Utveckling inom andra områden är något som aldrig ifrågasätts från omgivningen. Du tränar pingis, du går svetsutbildning, du går på kurs och lär dig knåda lergökar osv, och ingen tycker det är något konstigt med det. Men när det kommer till social utveckling är det många som tycker att "man bara ska vara sig själv" i stället.

Fuck that!!

Vi kan dra en jämförelse: Att träna på gym regelbundet eller annan form av fysisk motionsbaserad aktivitet praktiserar vi för att hålla våra kroppar i fysiskt god form. Ingen ifrågasätter detta och det säljs gymkort som aldrig förr. Varför är det då på detta sätt?

Jo, för att för 100 år sedan fanns inga gym, då jobbade folk i skogen, med flottning, slet med jordbruk etc. Alla som var sysselsatta i arbetslivet på något sätt blev mer eller mindre i god fysisk form på grund av att vardagen helt enkelt såg till det. I dagens tjänstesamhälle har nog de fysiska arbetsuppgifterna aldrig varit färre, vilket gör att vi behöver detta substitut med regelbunden fysiska aktiviteter utanför arbetslivet för att hålla oss vid god fysisk hälsa.

Detta är i grova drag hur samhället de sista årtiondena har förändrat våra förutsättningar att nå god fysisk hälsa.

Men hur ofta får du höra "Varför ska du gå och träna? Var bara dig själv i stället!" ?

För 100 år sedan fanns heller inga telefoner, inga datorer och garanterat inga jävla I-pads. Hell, det var till och med ett projekt att ta fysisk kontakt med någon annan än de som bodde i socknen, då man reste primärt medelst häst & vagn. Mycket har givetvis förändrats sedan dess, men min poäng är att idag kan man klara sig i livet genom att ha ett jobb som vare sig kräver en fysisk insats eller en social samverkan med människor to bring home the bacon. Sådana jobb fanns fan inte för 100 år sedan.

Å andra sidan så har möjligheterna att kommunicera och ta kontakt med omvärlden aldrig varit bättre. Du kan flyga världen runt, åka tåg, ringa, maila, etc etc. Men detta tror jag också är lite av problematiken, möjligheterna är ENORMA och många gör INGENTING. Varför? Jag säger tillgängligheten. Resorna är alltid tillgängliga, internet är alltid tillgängligt, telefonnätet alltid tillgängligt etc. Människor har ALLA möjligheter att ta kontakt, men gör det inte utan hittar bortförklaringar för stunden eftersom de vet att möjligheten kommer att finnas i framtiden.

Men när transportdroskan gick till grannsocknen en gång i månaden för att utbyta handelsvaror, kan jag garantera att det mer eller mindre var slagsmål mellan budpojkarna om vem som skulle få följa med. Och jag kan även garantera att de som fick turen att följa med, gjorde 200% för att spana in utbudet av kjolstyg och knyta nya kontakter om de fick turen att följa med. Varför? De tog chansen, eftersom den INTE alltid var tillgänglig.

Detta är i grova drag hur samhället de sista årtiondena har förändrat våra förutsättningar för social samverkan med vår omvärld.



Jag tror inte många säger emot mig när jag påstår att det finns starka kopplingar mellan nivån av social samverkan hos en individ och den psykiska hälsan hos denna individ. Vi är trots allt flockdjur.

På samma sätt som vi behöver underhålla våra kroppar med fysiskt arbete för att få god fysisk hälsa, behöver vi medvetet praktisera våra sociala förmågor för att få god psykisk hälsa. Evolutionen har utvecklat oss till fysiskt arbetande flockdjur, men är det så vi beter oss? Det är väl dessutom mer eller mindre bevisat att en god fysisk hälsa bidrar till en god psykiska hälsa, och jag är rätt övertygad om att det funkar på samma sätt i motsatt riktning. Mår du bra psykiskt kommer din kropp att svara på det.

DÄRFÖR tycker jag inte det skall vara konstigare att säga att man håller på med social utveckling regelbundet, än att man säger att man går och gymmar regelbundet.

Sedan är det viktigt att komma ihåg att vi alla har olika bakgrund och förutsättningar att lyckas komma dit vi vill inom de respektive områdena. Vissa har gener att bygga muskler, andra får jobba som satan för att lägga på sig ett endaste hekto. Någon som i sin ungdom råkat ut för en fysisk skada kanske inte kan bli lika supervältränad som sin kompis som aldrig haft den, men han kan komma jävligt långt ändå!

Jag vågar påstå att det är precis likadant inom social utveckling. Vi har alla olika bakgrund och förutsättningar att komma dit vi vill. Vissa har ärvt egenskaper som gör att de naturligt har lätt för sig med social samvaro, medan vissa får jobba mer. På samma sätt kan någon som råkat ut för psykiska trauman kanske inte bli lika långt socialt utvecklad som sin kompis som aldrig haft det, men han kan komma jävligt långt ändå!

Jag kan se många paralleller till detta forum och random styrketräningsforum. Vi har alla olika bakgrunder och förutsättningar, men vi samlas på forumet för att utbyta tips och erfarenheter för att bidra till varandras utveckling, simple as that!

Anyone wiv me?
Faber est suae quisque fortunae.

Min tråd om Social utveckling, fysisk hälsa å sånt
2012-02-19,15:03,
Inlägg: #2
Social utveckling, fysisk hälsa å sånt
Skitbra artikel!

Jag tror att en ytterligare orsak till varför folk tycker det är creepy med game är att det alltid kan uppfattas som hotfullt att ta sig uppåt i hierarkin. En nördkille som bara sitter på sitt rum och programmerar utgör inget hot mot någon, men i samma stund som han bestämmer sig för att utvecklas och bli mer alfa kan han också bli kapabel till att sno folks flickvänner, sätta nya frames och konkurrera ut andra killar. Sånt blir en del rätt kinkiga av.

Annars bra och välskriven post. Tummen upp!
2012-10-03,15:31,
Inlägg: #3
Social utveckling, fysisk hälsa å sånt
Carolus Rex Skrev:Skitbra artikel!

Jag tror att en ytterligare orsak till varför folk tycker det är creepy med game är att det alltid kan uppfattas som hotfullt att ta sig uppåt i hierarkin. En nördkille som bara sitter på sitt rum och programmerar utgör inget hot mot någon, men i samma stund som han bestämmer sig för att utvecklas och bli mer alfa kan han också bli kapabel till att sno folks flickvänner, sätta nya frames och konkurrera ut andra killar. Sånt blir en del rätt kinkiga av.

Annars bra och välskriven post. Tummen upp!

Bra tankar! håller med helt...


Möjligen relaterade ämnen...
Tråd: Skapare Svar: Visningar: Senaste inlägg:
  Frustrerad över min feghet/utveckling Zaxii 6 3,348 2014-12-18,20:48
Senaste inlägg:: Zaxii
  Till er med Social Fobi (eller bara allmänt osäkra/blyga och stressade människor) Mössan 2 1,247 2012-10-28,03:17
Senaste inlägg:: Mössan
  How To Be A Player: Seeing The Social Matrix Of The Interaction@Julien TobiasK 10 3,119 2012-09-27,14:15
Senaste inlägg:: Sharkattack
  Social experiment - snubbe i New York fejkar stjärnstatus slyngel 5 2,332 2012-09-10,02:09
Senaste inlägg:: Donjohan
  Hur stor social forbi har du? dobarj3 6 2,059 2012-08-13,11:03
Senaste inlägg:: TonightIsTheNight
  Hur blir man glad, rolig och social? Cogo 12 4,199 2012-07-25,03:47
Senaste inlägg:: Stake
  Social programing vinividivici 8 2,578 2012-04-10,09:17
Senaste inlägg:: alpha dawg
  Snabb Utveckling JohnStealth 15 6,135 2012-02-22,17:53
Senaste inlägg:: JohnStealth

Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}