(2014-11-15,11:45)Cogo Skrev: Chilla Mr internetwarrior.
Bara för att de flesta kulturer varit fucked up betyder inte att det är vår biologi att vara våldsam. Visst, dom flesta människor är och har varit dumma i huvudet, men det har tydligt visats att vi kan forma oss till att bli mer produktiva människor (västvärlden), men det har ännu inte bevisats att vi kan forma vår sexualitet/attraktion (vilket var det jag och Illdan diskuterade från början). Sexualitet är en drift/behov, våldsamhet är ett beteende. Det kanske inte alls är så att alla människor är våldsamma av sin biologi och att vi har lärt oss att kontrollera våra djuriska instinkter/impulser (som du hävdar) utan snarare att alla människor är korkade (mer eller mindre) av sin biologi och har lärt sig att inte bli manipulerade av sina ledare (i lika stor utsträckning som förr) som nära inpå alltid är sugna på att utnyttja sina undersåtar och genom våld utöka sin makt?
Och nej jag får inga impulser om att ta till våld mot andra människor som jag måste kontrollera rationellt för att undvika att bli realiserade - får man det bör man uppsöka vård... alternativt sluta trycka i sig massa steroider. ;-)
Vi håller nog med varandra på de flesta punkter. Ja det är mycket med människans biologi och beteende man skulle vilja ändra, men biologin sitter också så djupt rotad att jag tror att det bara leder till olycka om man försöker ändra på könens sexualitet. Eller snarare som i Sverige försöker anpassa männen efter något ideal många tycker är bättre (feminism/radikalfeminism), men det är i min mening dömt att misslyckas för det sätter mannen i ett underläge gentemot kvinnan (man spelar ut könen mot varandra som det är idag) - vilket i sin tur gör båda olyckliga. Kvinnan för att hon enligt sin biologi vill ha en stark man men sällan kan hitta det. Mannen för att han inte vågar stå upp för sig själv (självrespekt is key).
Som jag skrev till Confused, det är skillnad på våldsamhet (som är ett beteende) och sexualitet (som är en drift/behov).
On a side note: det man skulle kunna göra dock för att se till att kvinnor inte dras till idioter, istället för att feminisera mannen, är att se till att de "snälla" männen har status i samhället, och att inte subventionera destruktivt beteende, vilket vi gör i Sverige idag. Det kommer få kvinnor att söka sig till vettigare män och därmed öka jämställdheten (förhoppningsvis). Men detta är grundat i att de "snälla/vettiga" männen vågar stå upp för sig själva. Men ju mer vi feminiserar män desto mer kommer dessa män att tappa pondus, för det är dom som tar åt sig av all denna smörja.
Jag har inte varit våldsam eller hotat någonstans, så placeringen av internetwarrior är lika smart som din kunskap om hur evolutionen fungerar. Men en sak har du rätt i, dom flesta människor är dumma och du är en av dom mer blåsta.
Du har verkligen no clue om hur evolutionen fungerar, herregud, diskussionen är ganska mycket över här. Ett passande uttryck "you cant fix stupid". Lär dig grundläggande hur evolutionen fungerar så kan du komma tillbaka sen.
Och nej, det är absolut ingen skillnad på ilska/aggression(alltså bli arg) och sexuell drift i den meningen du pratar om nu, båda två är väldigt starka instinktiva drifter som ALLA människor har. ALLA människor kan bli arga och få tankar om att vilja ta till våld på samma sätt som ALLA människor har en sexuell drift. Du sitter verkligen här och chansar hej villt hur du tror att det är och är noll påläst i ämnet, alla människor är kappabla att döda, alla människor besitter förmåga att bli arga och dom flesta människor får tankar om att vilja ta till våld ibland, "söka hjälp" och gå till en psykolog och säg "jag får tankar om att vilja misshandla och mörda ibland när någon gör något dumt mot mig så jag blir arg, men jag är inte en våldsam person och kan kontrollera det och aldrig slagit en människa och vill inte mörda någon" , psykologen kommer prata lite med dig, lite kontrollfrågor och sen skicka hem dig igen och säga det är fullt normalt.
Och så förstår jag att du måste ta till halvdana försök till personangrepp, brukar vara så när man inte kan argumentera för sig sakligt.
Lycka till.
edit : Exempelvis. Sen kan du sitta här och köra någon egenpåhittad vetenskap där du chansar hejvilt med noll koll och ta till personangrepp när folk inte håller med din idioti. Men det får du göra med någon annan.
http://www.apa.org/topics/anger/help.aspx
Citat:Most people get angry at least a few times a week. That’s perfectly normal, say psychologists.
What’s not normal is intense anger that happens more frequently and lasts longer than the brief irritation most of us occasionally feel. Other warning signs include physical aggression, nasty responses and problems with your relationships, job or health as a result of your temper.
Eller ett annat exempel, du kan se var du vill innom psykologin, att bli arg ibland och få aggressiva tankar är fullt normalt, skillnaden på normalt och onormalt i ett civiliserat samhälle är om man kan kontrolera det eller inte. Men det är en instinkt lika självklar som sexdrift och vi alla människor har det i oss. http://www.apa.org/helpcenter/recognize-anger.aspx
Citat:At what point should a person seek professional help for anger?
Some degree of anger will be with us for all of our lives. So, this is the question to ask: “Is my anger working for me?” When anger is mild, infrequent, dissipates quickly and is expressed assertively (directly to the problem person, in a non-accusatory manner) and without aggression, then professional help is not needed. In such circumstances, anger may serve the role of simply highlighting your annoyance and it can lead to problem resolution.
However, if your anger is moderate to intense, experienced frequently, endures to the point where you are holding a grudge and are planning to get even, and is expressed in aggressive verbal and physical actions, then there is cause for alarm. You are likely at risk for the negative relationship, health and sometimes legal repercussions related to inappropriate anger expression.