LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Bör kvinnor betala mer skatt till pensionen?
2015-01-20,20:49,
Inlägg: #1
Bör kvinnor betala mer skatt till pensionen?
Det är knappast något nytt att kvinnor lever längre än män.

I Sverige så är kvinnans dödsålder 83,7år repsektive mannens, 80,09år.

Kvinnan lever i snitt på pension sedan 65års ålder, i 18,7 år och mannen i 15,09 år.

I kvinnans fall kostar hon 224 400 0 kr om hon har har en pension på 10 000kr/mån samt mannen kostar 181 080 0 kr med samma måndaskostnad .

Som ni ser är det ganska stora skillnader.

Om dom nu vill att vi ska va så jämnlika vore det väl inte rätt att dom betalade in mer % i pension då chansen att dom lever längre och belastar samhället mer är mycket stor.



Tycker det är fett orättvisst att kvinnor lever längre än oss, jag tjänar hellre en 5mindre i timmen än att dö 4 år tidigare. Det är ju givetvis biologiska aspekter som påverkar livslängden hos respektive kön, men det är ju knappast obekant att feminister i sverige skiter fullständigt i biologiska aspekter.

Hade det varit omvända siffror, dvs att kvinnor levde 4år kortare än män, så kan jag garantera er att det hade varit ett jävla liv om att det är det styrande patriarkatet som har infört skillnaden i livslänge, att det är en social konstruktion och att det inte alls är biologiskt betingat.


Disclamer: Jag förstår ju att man kan komma med många motargument mot påpekande jag gör, såsom att män kostar mer på andra sätt, t.ex brottslighet osv.. Så tro inte att jag menar att jag anser att vi ska införa högra skatt för kvinnor. Detta var mest en tanke som slog mig när jag stod och filisoferade i duschen, och jag ville dela med den samt tyckte det passade bäst att göra så här.
The quality of a person's life is in direct proportion to their commitment to excellence, regardless of their chosen field of endeavor -Vince Lombardi
2015-01-20,21:29, (Detta inlägg ändrades senast: 2015-01-20,21:31 av {2} Ragnarök.)
Inlägg: #2
RE: Bör kvinnor betala mer skatt till pensionen?
Kvinnor jobbar också i regel mindre och tjänar därmed också mindre i lön. De betalar alltså antagligen mycket mindre i skatt än vad mannen gör.


HAha nej. Det är ett kul tankeexperiment men med den logiken så borde ohälsosamma personer betala mindre i pensionsskatt eftersom de inte kommer leva lika längre. Samtidigt kommer de belasta andra samhällsinstanser mer, typ sjukvård. Längre personer betala mindre, korta mer eftersom korta lever längre. Rent teoretiskt kan man ju faktiskt undersöka folks gener och släkt och göra en uppskattad livslängd som kommer bli hyfsat precis och sen basera pensionsavgifterna på det Smile

Eller skiter man i att tvinga folk betala och så får var och en bestämma själv om de vill var med i en gemensam pensionsfond och hur mycket de är beredda att betala. Mycket möjligt en särskild pensionsfond för ohälsosamma män som planerar att dö vid 70 års ålder skulle kunna skapas och uppskattas av många.
Extreme Living
Never complain - never explain
2015-01-20,21:31,
Inlägg: #3
RE: Bör kvinnor betala mer skatt till pensionen?
"Jämställdhet" i Sverige = Kvinnan ska ha massa fördelar och mannens nackdelar fnyser man åt.
[SIGPIC][/SIGPIC]
You can't snort a line of coke off a woman’s ass and not wonder about her hopes and dreams.
2015-01-20,22:02,
Inlägg: #4
RE: Bör kvinnor betala mer skatt till pensionen?
Så är det med otroligt mycket här i Sverige:

Män mot kvinnor, saker som kvinnor vinner på:
- Att få vårdnad som pappa efter separation är tydligen extremt svårt. Har ingen relaterbar statistik tyvärr.
- Enklare att inte få negativa konsekvenser från arbetsgivaren av föräldraledighet pga att kvinnor av hävd är det. Ej statistik.
- Har ett lönegap på 14%, medan män som grupp arbetar 75% heltid medan kvinnor arbetar i 50% av fallen heltid. Kort förklarat så innebär det att per arbetad timme så tjänar kvinnor ungefär lika mycket som män, i vissa fall mer (det beror på vilken statistik du tittar på)
- Det dör mellan 10-50 gånger så många män i arbetet som kvinnor. Är detta någonting som bör reflekteras i lön, eller är risken så pass marginell att detta sköts sektorvis?
- Fler kvinnor får sjukskrivning för arbetsrelaterade besvär än män.

Efter att ha lagt ungefär 20 minuter på att leta fram det mest uppenbara så känner jag att jag kunde spenderat de minutrarna på betydligt viktigare saker. Känns som det där med att klaga och whinea inte riktigt är något som vi karlar gör ändå.

/care
2015-01-20,22:35,
Inlägg: #5
RE: Bör kvinnor betala mer skatt till pensionen?
Hands down att Willson förmodligen är den mest vettiga på detta forumet imo
2015-01-20,23:12,
Inlägg: #6
RE: Bör kvinnor betala mer skatt till pensionen?
(2015-01-20,20:49)illdan Skrev: Det är knappast något nytt att kvinnor lever längre än män.

I Sverige så är kvinnans dödsålder 83,7år repsektive mannens, 80,09år.

Kvinnan lever i snitt på pension sedan 65års ålder, i 18,7 år och mannen i 15,09 år.
Antalet år i pension, är det ngt du räknat ut från genomsnittliga livslängden lr har du en källa på antalet år i pension? Mycket fler män dör innan 65 än vad kvinnan gör, dels pga medfödda sjukdomar, mer vågade saker i livet och farligare jobb vilket sänker snittet på männens medelålder.
2015-01-21,09:59,
Inlägg: #7
RE: Bör kvinnor betala mer skatt till pensionen?
(2015-01-20,22:02)Willson Skrev: Så är det med otroligt mycket här i Sverige:

Män mot kvinnor, saker som kvinnor vinner på:
- Att få vårdnad som pappa efter separation är tydligen extremt svårt. Har ingen relaterbar statistik tyvärr.
- Enklare att inte få negativa konsekvenser från arbetsgivaren av föräldraledighet pga att kvinnor av hävd är det. Ej statistik.
- Har ett lönegap på 14%, medan män som grupp arbetar 75% heltid medan kvinnor arbetar i 50% av fallen heltid. Kort förklarat så innebär det att per arbetad timme så tjänar kvinnor ungefär lika mycket som män, i vissa fall mer (det beror på vilken statistik du tittar på)
- Det dör mellan 10-50 gånger så många män i arbetet som kvinnor. Är detta någonting som bör reflekteras i lön, eller är risken så pass marginell att detta sköts sektorvis?
- Fler kvinnor får sjukskrivning för arbetsrelaterade besvär än män.

Efter att ha lagt ungefär 20 minuter på att leta fram det mest uppenbara så känner jag att jag kunde spenderat de minutrarna på betydligt viktigare saker. Känns som det där med att klaga och whinea inte riktigt är något som vi karlar gör ändå.

/care

Ja, detta stämmer bra. Har ett exempel på en kollega som bröt upp med sin fin gravida fru, dom har dessutom ett barn sen tidigare. Sen när hon födde ville han ha DNA test. Ungen var hans, han ville ha delad vårdnat. Tydligen kunde hon bara säga NEJ till det. Eftersom han inte fick delad vårdnat så bad han henne dra åt helvete och sa att då behöver han inte träffat barnet alls.
Hon ville bara att han skulle få träffat barnet i sällskap med henne på helger.

Till slut efter påtryckningar från sin egna familj men även min kollegas familj, så gav hon med sig efter 1,5år och gick med på delad vårdnat. Först då gick han med på att träffa barnet för första gången ever.


(2015-01-20,23:12)ChuckNorris Skrev: Antalet år i pension, är det ngt du räknat ut från genomsnittliga livslängden lr har du en källa på antalet år i pension? Mycket fler män dör innan 65 än vad kvinnan gör, dels pga medfödda sjukdomar, mer vågade saker i livet och farligare jobb vilket sänker snittet på männens medelålder.

Det är genomsnitt hur länge vi lever i Sverige. Där inräknat folk som dör oavsett ålder såklart. Att vi dör av farligare jobb är en given faktor. Jag har aldrig hört talas om en kvinna som dog på jobbet, men iochmed att jag jobbar inom industrin så hör man ju flera gånger om året hur någon dött på arbetsplatsen.
The quality of a person's life is in direct proportion to their commitment to excellence, regardless of their chosen field of endeavor -Vince Lombardi
2015-01-21,12:39, (Detta inlägg ändrades senast: 2015-01-21,12:43 av {2} TonightIsTheNight.)
Inlägg: #8
RE: Bör kvinnor betala mer skatt till pensionen?
Kvinnor jobbar i offentlig sektor i mycket högre utsträckning än män gör med, som är skattefinansierad (främst av män).
Will To Power.

Winning Beats The Game.

2015-01-21,13:03,
Inlägg: #9
RE: Bör kvinnor betala mer skatt till pensionen?
Skulle nog bli en ganska konstig situation där damerna går i taket och vill att männen ska skatta för allt mer de kostar i form av typ våld etc. Senare vill männen att kvinnorna ska skatta mer för sina sjukskrivningar och bröstkonstroller, där vill nu kvinnorna att männen ska skatta mer för sina prostatacheckar, nu kommer man på att negrer oftare har adhd och dessa inte betalar så mkt skatt så de måste betala mer som faen, och mitt i detta upptäcker man att norrlänningar oftare är alkoholister och kör rattfulla, så blir mer skatt där också etc etc så är cirkusen igång.

Det skulle inte fungera vettu
Winning Beats the Game

Be Selfish


Möjligen relaterade ämnen...
Tråd: Skapare Svar: Visningar: Senaste inlägg:
  RSDMax flyttar till Sverige StayHungry 2 1,404 2016-08-10,15:41
Senaste inlägg:: StayHungry
  Drivkraften till player livsstil. Orsaker? tay 9 4,238 2016-03-12,13:20
Senaste inlägg:: Archidas
  Hur börja tänka mer positivt on kvinnor? Simme121 14 7,840 2015-09-13,22:00
Senaste inlägg:: Schlinus
  Bjuda in riktiga nice guys till CL? ChuckNorris 2 1,895 2015-02-18,01:13
Senaste inlägg:: Nalirot
  Breivik får kärleksbrev från unga kvinnor Ragnarök 11 4,763 2014-12-28,21:56
Senaste inlägg:: AbbeyRoad
  Åkte till Mexico för att ta självmord - drog koks och knullade horar - ångrade sig Mössan 2 2,445 2014-12-21,15:49
Senaste inlägg:: SvaMp_
  RIKTIGT bra text om kvinnor Evilvalle 28 16,116 2014-11-16,17:31
Senaste inlägg:: WALL-E
  Vad har ni för relation till eran morsa? Ballin 12 7,200 2014-11-05,14:25
Senaste inlägg:: Schlinus
  Röstförändring: Från low till medel/hög T Evilvalle 13 7,586 2014-04-17,17:11
Senaste inlägg:: SvaMp_
  Mitt steg till självständighet Prettyboy 1 1,291 2014-03-19,03:53
Senaste inlägg:: Ragnarök

Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}