LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Har "polarn" hotat mig? Vad göra?
2018-01-03,06:44, (Detta inlägg ändrades senast: 2018-01-03,06:57 av {2} Entreprenören.)
Inlägg: #1
Har "polarn" hotat mig? Vad göra?
Detta är off-topic men relevant för min del:

Jag har en fundering om det är så att jag har blivit "hotad" på nätet av en polare i och med vårat samtal. Samtalet handlar om att investera i ett projekt tillsammans men som jag avböjde först och han hade skickat över 10 lax som jag skickade tillbaka och så tog vi en paus från varandra i cirka 6 månader.

Nu igen så har han överfört 10 lax igen (efter mitt godkännande) men jag kände att jag istället ville låna dessa av honom och betala igen så fort jag gått med vinst i projektet för han har redan passiva inkomster och vill få igång det oxå. Varför han kan låna ut pengar är för att han redan har fastigheter och drar in 50 lax varje månad, och han vill så klart tjäna ännu mer pengar.

JAG SKREV: Är du vaken? Jag tänkte fråga dig om en tjänst där du agerar som en generösare variant av din egen farbror. Jag tänkte fråga om jag kan låna dina 10 000 SEK på bankkontot riskfritt (ej betala tillbaka om det skiter sig vilket ej är målet) som jag då ska investera i X-projektet. Om det går så att resultatet (Intäkter-Kostnader; 10 000 SEK räknas INTE som intäkter) blir minst 20 000 SEK, alltså 10 000 SEK i vinst, så kommer jag att betala tillbaka 11000 SEK som tack för "lånet". Detta är ett mycket mindre lån än lånet som du ville ta från din farbror för kontantbetalning av någon fastighet, men ändå ett lån. Eftersom du redan är bättre än mig inom alla områden så ser jag upp till dig som en "mentor" inom "passiva inkomster" och vill att du ska hjälpa mig. Om du är OK med att "låna ut riskfritt 10 000 SEK och få tillbaka 11 000 SEK om jag går med 20 000 SEK vinst" så kommer jag att börja med att "investera" pengarna omedelbart. Om du är INTE OK med det, så överför jag tillbaka 10 000 SEK nu och får gå den längre vägen precis som du fick göra med dina lån på fastigheter när din farbror sade "det är för lätt"? Eller vill du vara en mer "generösare variant av din farbror"?"

KOMMENTAR: Jag är absolut inte mycket bättre som tycker att jag ska kunna få låna 10 lax helt riskfritt. Jag tycker dock det är småsummor i hans ögon som drar in så mkt varje månad.

HAN SKREV: Tycker du ska kamma dig och sluta kasta in handduken och visa lite kämpar glöd och kämpa tillsammans för att få företaget att fungera.

KOMMENTAR: Vi har inget företag ännu, det är tal på ett AB, men jag fruktade att det skulle bli mest jag som gör allt jobb för att det mesta är tekniskt på datorn.

JAG SKREV: Får jag låna av dig enligt beskrivet ovan eller inte? Jag kan låna 5000 och betala tillbaka 550 per månad

HAN SKREV: Minsta motgång sen kastar du in handduken på en gång. Om jag ska vara ärlig tror inte jag att jag kan sammarbeta med en sån kille heller. Jag läste knappt igenom. Men jag säger såhär sov på saken Gö det du måste göra så hörs vi nästa helg eller på måndag får vi se om vi kan lösa något. Har löst bok grejen så är inget du behöver tänka på. Blev lite väl personlig här uppe i texten kanske men ibland krävs hård sanning för att hamna på rätt sida.

JAG SKREV: Då ska jag göra allt själv. Det är fusk annars.

HAN SKREV: Och som sagt 10000 SEK är investerat men priset är 50% av projektet oavsett om det går åthelvete eller inte. Och jag kommer hjälpa till. Snälla max var inte en ***** på ren svenska. Var du som börja åh skrika på mig att jag var bekväm osv.

JAG SKREV: Ska jag tolka allt du skrivit som ett NEJ på min huvudsakliga fråga?

HAN SKREV: Du kan tolka de såhär att jag vill ha tillbaka 100% av mina två insatser på 10k från i höstas och nu. 100% ränta på båda för att jag har låst upp pengar på ingenting två gånger. Så alltså vill jag ha tillbaka 30k totalt. 10k ränta på båda lånen. Ändar det eller så ger vi det hela en chans. Eller så kommer jag göra nått väldigt otrevligt.

KOMMENTAR: Han har redan fått tillbaka sina 10k från höstas då jag avbröt kontakten med honom. Kan man verkligen kräva ränta på något som inte ens har "lånats" på riktigt? Finns inget påskrivet kontrakt eller inspelat muntligt avtal så. Låter det som ett hot från honom oxå det sista?

JAG SKREV: Hotar du mig?

HAN SKREV: Nej jag förhandlar.

JAG SKREV: Det var inte förhandla, jag har svårt att se att du säger så till potentiella folk som vill hyra dina fastigheter.

HAN SKREV: Vi hörs i slutet på veckan godnatt Jag sa inget för att vara elak vill ditt och mitt bästa. God natt.

JAG SKREV: "Vill ditt och mitt bästa" - ska ha tillbaka 100% ränta på pengar du redan fått tillbaka "annars gör jag något otrevligt".

HAN SKREV: God natt max om du vill diskutera på riktigt kring nått av detta. Då träffas vi som vuxna människor och har ett möte öga mot öga. Sluta fjanta på med dessa meddelanden. Tror både du och jag behöver sova nu. Vi kan ta en rejäl diskution i slutet av veckan IRL om du känner dig missnöjd med nått så fixar vi det. Men nu äre sov dax Sov gott

JAG SKREV (SEN INGET SVAR MER): Tror du handen på hjärtat att jag vill träffa dig IRL när du säger "Eller så kommer jag göra nått väldigt otrevligt." och kallar det för "förhandling"? Vänd på rollerna och tänk efter.

EDIT: 30 minuter efter mitt svar så skrev han: Ja de tror då du vet handen på hjärtat att jag vill ditt och mitt bästa att vi ska lyckas tillsammans det vi pratat och kämpat för i så många år massa projekt hit och dit. Så handen på hjärtat tror ja du vill träffa mig i slutet i veckan då du vet att ja vill inte bråka ja vill läsa detta och se till så vi lyckas tillsammans då dubbel glädje är större en singel. God natt min vän får be om ursäkt för de hårda orden. Nått jag måste jobba med. Och även om ja nämner saker du behöver jobba på ovan. Har du otroligt många fina sidor och det är därför jag är din kompis så länge vi lever. Och bråkar man inte så är man inte riktiga vänner de är så de funkar. God natt så ses vi i framtiden eller inte de får Gud avgöra. Kram

Frågor:
1. Kan han kräva mig på 100% ränta fast vi varken har något skriftligt eller muntligt kontrakt? Jag har fört tillbaka 10 lax båda gångerna nu så han har pengarna.

2. Ska jag tolka hans "Eller så kommer jag göra nått väldigt otrevligt." som ett olaga hot? Skulle ni kalla det för "förhandling" ni som håller på med fastigheter?

3. I och med detta beteende, är detta en person värdig att vara vän med? (Vi har känt varandra sedan gymnasiet då vi gick i samma klass där) I företagssyften så upplever jag inte som så, för mycket girighet när det väl blir stora summor pengar inblandat.

Jag ska inte säga att jag är mycket bättre på andra håll då "nyttjar" faktum som att han är "snygg" vilket gör det lättare för en att få kontakt med tjejer, han har bil och körkort så han kan hämta mig ibland, och han har mer pengar att kunna investera i saker och ting med.
"Success is not a result, but an emergent" - Eben Pagan.


Meddelanden
Har "polarn" hotat mig? Vad göra? - av Entreprenören - 2018-01-03,06:44

Möjligen relaterade ämnen...
Tråd: Skapare Svar: Visningar: Senaste inlägg:
  Vad ska jag göra med henne? Sex Intelligence 6 2,443 2017-09-10,20:56
Senaste inlägg:: tvbordet
  HUR fan ska man göra?!?!?! Flumrider 10 5,114 2013-10-19,19:41
Senaste inlägg:: Player
  Brud som medvetet försöker göra mig svartsjuk, hur agera? sjoggaa 28 12,661 2013-06-18,14:22
Senaste inlägg:: sjoggaa
  Hur ska jag göra med "kompisarna"? sjoggaa 10 3,745 2013-05-11,15:18
Senaste inlägg:: sjoggaa
  bootycall! vad ska jag göra ?! Mr a 9 3,626 2013-03-23,15:18
Senaste inlägg:: russel
  Vad bör jag göra nu? kroos 1 997 2012-10-31,01:03
Senaste inlägg:: kroos
  Vad göra med språkbarriärer med en TIA-snygg servitris?! Donjohan 4 1,756 2012-08-02,18:05
Senaste inlägg:: Anonymous

Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}